"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, June 13, 2011

Bogak bercabang tiga

Bogak (Cycas circinalis ) saya buat pertama kalinya ber`bunga'. Kawan saya Adnan panggil bunga ni bunga `Indra Sempurna'. Bila saya cari ilmu dalam internate, ia rupanya tidak dikelaskan sebagai tumbuhan berbunga pun. Pelik pulak. Tetapi saya tidak biasa dengan hal botani-botani ni.




Gambar di atas (gambar ini dipukul oleh Adnan menggunakan kamera mahalnya) menunjukan rupa bentuk `bunga'nya. Pokok ini dihadiahkan oleh abang ipar saya. Saya baru saja belajar untuk menjaganya kerana ia senang diserang serangga dan ulat. Kira kena selalu sembur racun. Bau racun tu busuk, usahkan serangga lari, saya pun hampir asma dibuatnya. Namun kerana kecantikan dan keunikan, saya redha. Lagipun dah banyak jiran memujinya. Ada yang berhenti motosikal di hadapan rumah semata nak memuji...he he he.





Sekali pandang nampak lucah sikit `bunga'nya kan...?





Pun begitu, sebelum ini saya tak meracunnya, maka sedaplah serangga makan. Daun tinggal sikit jea, batangnya hampir bogel je, huduh nampak. Tetapi sebelum dirosakan serangga, daunnya ranggup, pucuknya macam boleh buat cicah budu, he he.

4 minggu lalu saya patahkan `bunga' tersebut, dan saya buang daun-daunnya yang hodoh. Tinggal tunggulnya jea. Hasilnya dia tumbuh yang baru. Kali ini saya menantangnya bagai minyak yang penuh. Saya menjaganya bagai orang mendapat kekasih baru (kekasih lama?). Maka daunnya lebat dan tak dinoda oleh sang serangga yang durjana (yang mengambil kesempatan).





Haaa, daunnya masih muda...nanti dia jadi hijau gelap

Tiga-tiga tumbuh pucuk muda





Ternampak pulak kerusi batu yang saya baru beli, he he he.






Perihal kerusi batu tersebut, saya baru beli. Saya terpaksa kejar lori (kejar dengan kereta) sebab masa dia raung depan rumah saya saya tengah mandi. Bila saya keluar mak saya beritahu ada lori singgah depan rumah nak jual kerusi batu. Saya apa lagi sekoyang-koyangnya terus capai seluar baju dan kunci kereta pergi cari lori tersebut dengan hati yang berdebar, Nasib baik jumpa. Mereka berhenti kat kedai minum air....he he he





Kita sambung pasal pokok ini, lagipun posting ini bukan pasal kerusi batu atau saya mandi. Sebenarnya pokok ini cantik sangat kalau tengok dengan mata kepala sendiri (bukannya tengok dalam gambar). Samalah dengan saya (nak jugak). Saya ni dalam gambar jea nampak kurang handsum. Tetapi kalau jumpa bertentangan mata secara live. Wow!.




Laman jiran sebelah baru diracun rumputnya..









Saya tersasar lagi bercerita pasal handsum pulak. Saya ni taklah handsum mana sebenarnya. Tetapi jika saya ada kekasih. Saya ulangi JIKA saya ada kekasih saya tidak akan cemburu jika kekasih saya bercakap-cakap mesra dengan pemuda yang lebih handsum daripada saya. Tetapi saya akan cemburu giler jika kekasih saya, saya ulangi JIKA kekasih saya bercakap-cakap dengan pemuda yang kaya (walaupun tidak mesra, walaupun muka pemuda tersebut macam belakang parang...).

Saya sudah tercacul lagi. Saya sepatutnya cerita pasal pokok bongok saya, opps bogak saya...

Jan: Stop dulu...sebelum saya jadi lebih mengarut.

3 comments:

Adie Achim said...

wah saya amat kagum dengan hasilan tani(macam untuk diniaga plak)Sukiman. InshAalah saya pun akan berpindah ke rumah baru sekitar oktober.. saya dah pasang niat nak buat halaman yang hijau. nanti blehlah kongsi2 ilmu ..

Vivacious O'light said...

heh heh heh...

Mama Shinta Musraika said...

gelak sorang-sorang la baca citer ni...

.