"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, June 14, 2011

Beberapa jenis Cyca

Cyca Taiwana



Kalau berniat nak tanam pokok bogak, pastikan jangan tersilap spesisnya sebab banyak sangat spesisnya. Jangan melenggang dan terus je beli. Tengok batangnya dulu, daunnya dulu. Suka ke tidak.


Jangan pakai ambik jea pastu baru la konon terasa lain pulak nampak daunnya, he heh . Pas tu kononnya beritahu kawan yang kita beli tak cukup baja...he he. Antara jenisnya ialah:


Cyca Circinalis (rujuk gambar di atas). Jenis yang saya tanam ni khabarnya paling senang jaga. Pertumbuhannya cepat. Sangat sesuai untuk orang tidak yang sabar dan dipersiakan.


Cyca Revoluta


Zamia Floridana

Jan: Pokok ni nampak macam pokok dalam filem Jurasic Park.

2 comments:

LilYLiZ@ said...

saya ada beli pokok yang hampir sama mcm dalam gambar ni, nnt saya uploadkan gambar dan man tolong namakan spesis tu ye

sukiman said...

ok nanti saya cuba namankannya. pokok tu cepat atau lambat pertumbuhnya?

.