"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, June 1, 2011

Perempuan hodoh

Sekadar hiasan...



Saya tak jadi minum kat gerai, saya pergi ke belakang gerai untuk minta pak cik tu bungkuskan air milo saya. Sebenarnya depan gerai tersebut ada la 2, 3 meja kecil disediakan untuk pelanggang mahu makan di depan gerai. Bila berada di belakang gerai, jelas sekali para pelanggang mengadap gerai untuk membeli makanan. Sambil menunggu milo saya dibungkuskan, saya perhati gelagat pelanggang.

Sekoyang-koyangnya datang seorang perempuan meloloskan diri dan terus mengorder makanan dengan kasar. Kasar maksud saya dia tidak hiraukan orang disekeliling yang juga sedang nak order makanan dan datang lebih awal. Memanglah tiada orang yang beratur tetapi bila kita datang terkemudian, pandai-pandailah tunggu giliran. Bawak bersabar.

Dengan mata yang tajam dia renung kakak penjual tadi tak putus-putus. Banyak kali dia tinggikan suara dan ulang apa yang dia nak beli. Seolah memaksa supaya dia dilayan dulu kerena nak cepat. Tapi orang lain nak cepat juga. Saya telusuri ke perut dia, kot-kot mengandung nak beranak cepat... Dia tidak sarat mengandung, mungkin buncit jea.

Saya lihat ada seorang kakak merenung perempuan hodoh tadi dan kemudiannya beralih ke gerai lain. Mungkin benci kot tengok gelagat perempuan hodoh tersebut yang pentingkan diri.

Jan: `Hodoh' yang saya maksudkan tersebut adalah hodoh perangai...

4 comments:

Adie Achim/ Papa said...

saya amat malu kerana saya pernah menjadi lelaki hodoh! bila mana saya tidak mau ambil peduli tentang orang dan pendapat orang tentang diri saya.. semua aya tolak tepi.. yang penting keperluan saya disegerakan.. Betapa hodohnya saya! Saya mau berubah.. InshAllah.. TQ entri ini sangat terkesan buat saya!

sukiman said...

kita tidak sedar... sya pernah termarah pda seorang mak cik cleaner sbb dia x lap btul2 lantai yang ada air. Saya hampir buat breakdance di lantai tsebut.

slepas marah, saya msuk bilik. saya teringat kalu org marah kat mak sya macam mana?...sya prgi bilik mereka rehat, sya minta maaf...sya yg prlu brhati-hati bila melenggang...

Abah Mui'zz said...

Mang, pernah jadi kat gerai jual keropok di Seberang Takir, dalam sekian ramai beratur, ada sorang makcik yg baru dtg tiba2 pergi kat adik yg menjual keropok tu suruh bungkuskan cepat utk dia. Sekali adik yg jual tu kata, "Kalau nak beli kena la beratur, sebab yg ramai2 kat depan ni pun dah lama beratur nak beli keropok juga." :-)

Cik Sue said...

saya selalu jadi mangsa kepada orang sebegini huhuhuhu..selalu kene mengalahh..menyampah tol..tapi dalam hati je pandai marahh...

.