"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, May 11, 2009

Emak saya...saya sayang.


Entah apa mak saya tengah fikirkan fikirkan? Entah-entah fikir bila saya nak kawin? he he he

Ni mak saya, dia datang ke Kuantan rumah kakak saya. Maka saya heret mak saya untuk tunjuk rumah yang saya beli (hutang). Saya pergi dengan Hanif dan Azlan (anak saudara), dan dengan Myvi.

Emak saya kini bersahaja sahaja orangnya, mungkin kerana dah berumur. Dulu masa muda siap dengan beg make up yang ada tingkat-tingkat dan rambut palsu lagi, he he he. Vouge dan seksi jugak dulu. Kalau tengok gambar-gambar lama, mak saya `berani mati' bila pose. Saya tak fikir adik dan kakak perempuan saya berani buat begitu, he he he. Zaman dulu lain kan...

Di sisinya ada beg berjenama Fendi, saya mampu beli beg itu tetapi tentulah yang tiruan, he he he. So saya tak beli beg sebagai hadiah kepadanya. tetapi suatu hari kalau ada duit saya nak hadiahkan beg berjenama.

Kalau saya ada duit saya nak beli hadiah yang mahal-mahal untuk mak saya. Tapi tu perkataan `kalu-kalu' kita tak boleh pakaikan. Perkataan `kalu-kalu' kadang-kadang jadi biasa sangat dah... So saya biasanya simpan duit untuk beli hadiah kepada mak saya.

Yang termahal pernah saya hadiahkan kepada mak saya rasanya ialah rantai tangan emas (reganya lebih RM3K). Saya fikir saya mampu beli set meja makan jati tak kan tak beli rantai emas untuk mak saya. Saya juga ada belikan set koning ware yang dari peti sejuk terus kita boleh letak atas api. Kalau kaca biasa meletup. Saya juga pernah belikan kasut scholl yang selesa untuknya...

Namun pemberian saya tu kalau nak banding dengan apa yang mak saya berikan pada saya tak boleh banding langsung. Ibarat nak banding Datuk Sharifah Aini dengan pen drive... Jasa mak saya tak dapat saya bayar dengan wang dan emas apalagi hadiah... saya tak mampu.


Huh siap cium pulak mak saya, padahal dah ada mak sendiri...!

Jasa ibu kita besar kan? Kita tak bolehlah kata memang tanggungjawab dia untuk menjaga kita (walaupun memang tanggungjawab kan). Susah payah semua untuk ayah kita dan untuk kita.

Dalam pangsenan.blogspot.com (Monday, May 11, 2009) dan asmadiabdulrahman.blogspot.com (May 10, 2009) juga ada menyentuh pasal ibu. Masing-masing mempunyai cara untuk menghargai jasa ibu, tak semestinya beri duit dan hadiah kan...

Saya pun `nok jugok' tulis pasal saya dan mak saya. Bukan nak menunjuk-nunjuk beri hadiah tetapi... bagi yang tahu dan faham mesej yang tersirat, fahamlah...


Jan: Selamat hari ibu untuk mak saya, untuk semua ibu-ibu kawan-kawan saya, dan khas juga untuk kawan-kawan saya yang dah jadi ibu.

No comments:

.