"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, May 8, 2009

Abang Sri Siantan...


Walaikumusalam,

Terlebih dahulu Abang Sri Siantan amat bersimpati terhadap kebodohan yang adik alami. Apabila meneliti surat rintihan rasa adik, Abang teringat kata-kata daripada salah seorang kawan Abang ``apabila kita mula menyayangi seseorang mulalah kita kelihatan bodoh dan bangang ’’. Dan dia menambah lagi `` kebodohan tu sangat halus jarumnya, kita memang tidak akan menyedarinya. Orang lain je yang dapat lihat, he he he ’’.

CINTAILAH ORANG YANG LAYAK ORANG YANG BETUL
Berpandukan masalah Adik, pertamanya Abang mahu nasihatkan adik supaya selalulah memberikan kasih sayang kepada orang yang betul, yang layak. Maksudnya orang yang betul di sini bukannya orang yang tak gila tetapi orang betul-betul layak untuk kita sayangi. Dan rukun keduanya perhatikan cara dia menyanyangi kita, adakah dengan cara yang betul. Contohnya kalau dia rela tinggal mak bapaknya kerana kita, tu dah kira cinta bangang. Ketiga kenalah juga sedar kenapa dia menyanyangi kita. Adakah kerana `love or mani?'.

Perhubungan yang sihat, berkekalan dan suci bukannya senang untuk diwujudkan. Zaman sekarang susah hendak mencari gadis/pemuda yang tak galok. Bercinta bukan untuk huha-huha je, ke sana ke mari dok usung pasangan, tetapi ia melibatkan perasaan dan tindakan menjaga diri yang suci dan halus. Jika tidak betul adunannya dan bahan-bahannya jangan haraplah hubungan itu menjadi kek kebahagian yang enak.

BANGANG, BODOH, EGO!

Berbalik kepada masalah adik tersebut Abang rasa adik seperti juga lelaki lain yang bebal dan tak mahu menerima kenyataan, tidak cuba memahami erti kehidupan. Ego dan tak sedar diri, tak ingat mak bapak dan adik beradik di kampong yang bersusun paku.

Asas perhubungan secara semulajadi adalah mudah, kesetiaan dan saling percayai mempercayai. Sebagai lelaki muda abang tidak fikir adik menghadapi kesukaran untuk mencari ganti. Abang berpendapat zaman lelaki terhegeh-hegeh dah lama berlalu, biarlah Brat Pit saja yang mengikut Angelina Jolie ke sana ke sini...sambil mendukung anak...(tetapi berbaloi kot...no komen).

Namun situasi adik berlainan, adik pulak yang macam ayam berak kapur. Sebagai pemuda lanjut usia Abang rasa terhina kerana adik seolah dipermainkan dan tidak dapat menerima hakikat yang adik bukanlah pilihannya yang tiada galang ganti. Adik gagal menerima konsep kos lepas. Kalau dia sayangkan adik tentulah dia pilih adik kan, bukannya pemuda lain? (tak juga sebenarnya, he he he).

SITUASI BANGANG...
Bagaimana kita boleh sayang kepada seorang yang masih dalam dua iaitu sayang ke kita atau tidak? Tidakkah bangang situasi ini. Dan abang tahu lewat angin malam adik berdoa senyap-senyap kepada tuhan agar dia tinggalkan pemuda pilihannya itu dan berlari-lari anak menuju kepada adik (dilatari dengan lagu hindustan Mohabathain atau Titanic- My heart will go ong gitu). Dan menitislah air mata adik di malam sunyi KERANA seorang perempuan yang TIDAK sayangi diri adik... Huh!

Kalau beginilah jadinya maknanya sah dia tidak ada kasih sayang yang kukuh kepada kita. Dan apabila jadi pasangan nanti tidak mustahil akan pasangan yang jtak bersyukur dan berselingkoh (dan pada masa tersebut barulah kita tahu betapa panasnya tilam yang kita kongsi dengan pasangan kita, seolah ada bara di bawahnya. Padahal kepada pasangan yang bahagia katil tersebut seperti syurga kecil di dunia).

Memanglah kita bukan sahaja rasa sakit hati, marah dan geram, rasa terhina dan tidak adil apabila dipermainkan... Kalau tahap bodoh kita taraf mega, masa inilah kita akan salahkan dunia! Alahai...

BUKAN SEMUA ORANG LAYAK...
Abang Sri Siantan berpendapat bukan semua orang mampu menerima dan memberi cinta, kasih dan sayang. Bukan semua orang mampu dan layak walaupun semua orang mahu menerimanya, memberinya (mahu sangat-sangat sehingga kadang-kadang abang naik meluat melihatnya, berbulu, bercampur jelous? He he he.)

Tanda cinta, kasih dan sayang kita tidak betul adalah apabila kita terpaksa menipu orang di sekeliling kita, terutama orang yang sayang kepada kita. Kita juga akhirnya menyusahkan orang, kita heret keluarga kita pergi jumpa bomoh kerana kononnya kita terkena buatan orang (sedangkan kita biar perasaan iblis merasuk dalam hati kita, kita kalah dengan perasaan hati). Memanglah putus cinta amat memedihkan, kesakitannya berkali ganda daripada bersunat…. Kita je rindukan dia sangat-sangat, terkenang terbayang tetapi dia buat selamba sahaja (ini hukuman sebenarnya,tapi kita tak sedar! he he he).

Jangan kata Abang Sri Siantan tidak memahami situasai adik, jangan kata Abang tak ada pengalaman. Daripada pengalaman dan pengamatan Abang perkara sebegini tidak semua orang boleh laluinya dengan betul dan tenang. Abang telah melihat ke dalam diri Abang dan juga kawan-kawan Abang yang merana sekejap dek putus cinta. Sesetengahnya macam ayam berak kapur atau seperti terkeluar daripada AF.

MALAS NAK BERMANIS KATA
Ruangan kelolaan Abang ini banyak dihujani dengan surat-surat daripada insan yang putus cinta, insan yang tak ada orang nak ke dia, insan yang dicurangi dan sewaktu dengannya. Abang tiada ubat khusus untuk diberikan kepada mereka setakap nasihat streoatype seperti ``bersabarlah nanti tuhan akan beri yang lebih baik (kononnya, he he he)’’. Sebenarnya nasihat begitu pada waktu kita tengah betul-betul merana tidak dipakai ketika ini. Abang pun dulu masa terkena rasa nak tampar je kalau orang beri nasihat sebegitu, he he he…

ADA UBATNYA!
Setiap penyakit ada ubatnya. Abang percaya ubatnya adalah penampar 2 kali. Tampar pertama akan membuatkan si merana tersebut tertanya-tanya kenapa?. Iaitu kenapa pula dia di tampar patutnya dikasihani. Dan sebaik sahaja dia tanya `kenapa? Seseorang itu (penampar tadi) akan tampar kali kedua dan selepas itu menerangkan kepada si merana kenapa tamparan tu patut sangat patut dihadiahkan, dan kenapa ianya sangat berbaloi. Tetapi siapa yang nak tampar orang yang sedang putus cinta? Nanti dilawannya balik… Silap-silap kena bunuh, Hu hu hu...

MINTA SUSU PADA AYAM?

Ramai orang menyanyangi orang yang salah sebab dia percaya orang yang dia salah sayangi itu sayangkannya…. Ada manusia cenderung untuk pergi ke tempat di mana mereka sebenarnya tidak diterima, tak diperlukan, hu hu hu (Tapi cepat-cepatlah adik sedar diri dan memperbaikinya. Jangan jadi bebal. Bangkit! Pandang dunia yang luas! Huh!).

Nasihat Abang, jangan selalu pentingkan diri dan perasaan hati sahaja. Gunalah otak tersebut sebaik mungkin (bimbang tuhan tarik balik sebab bila beri pun tak digunakan dengan betul...he he he). Ingatlah mak bapak dan adik-adik yang berriok di kampung halaman. Abang nasihatkan adik ambillah pengajaran atas apa yang berlaku, Pelajaran penting tersebut terpaksa kita belajar daripada kehidupan. Dan orang yang membiarkan sahaja setiap peristiwa berlalu dalam hidupnya tanpa analisa dan analiss adalah orang yang tertinggal.
Adik bukannya tak ada rupa, tak ada pelajaran atau tak ada gaya! Perempuan kini berlambak-lambak. Kita boleh jumpa di mana-mana (walaupun di tepi jalan!). Pagi petang siang malam ada. Bukan seperti tahun 1940 dulu di mana kaum lelaki terpaksa panjat dinding atau skodeng semata-mata nak tengok betis perempuan (zaman sekarang nak tengok semuanya pun dapat!). Malahan... zaman sekarang kumbang lebih bernilai dan dikejari bunga-bungaan (hal ini rasanya semua orang dah tahu kan).

Walaupun begitu berhati-hati sebab bukan semua bunga harum. Ada yang macam tahi ayam baunya. Abang percaya adik akan dapat pengganti yang lebih seksi dan beriman (tolong jangan rasa nak tampar abang, he he he).

MINTA MAAF (PULAK DAH)
Akhir kata Abang minta maaf banyak-banyak jika penulisan abang ni ada terkasar bahasa. Kak Sri Siantan deman campak (atau kot-kot selsema babi?), so buat sementara waktu abanglah terpaksa kelolei dan menjawab surat-surat di ruangan ini.

Abang ucapkan selamat hidup sengsara buat sementara waktu, dan insyallah lepas tu lama-lama adik sedarlah tu. Dan adik akan buat lagi dan lagi dan bebal dan bebal lagi. Dan lagi…he he he Tahniah!

Jankaulu: 7 kali meraung...!

2 comments:

Anonymous said...

a day going over simple commands. Once your Jack Russell has [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]NFL Jerseys sale[/url] the cards are shuffled after every hand. Several other types of [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm[/url] advice for new homeschoolers? David: Number One: Know the law [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant Sneakers[/url] used to convey the same meaning. The Savile Row of London is
a Black Jack. A game of Black Jack is usually played with a maximum [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant boots[/url] are (they could be as high as USD 5,000), what is the minimum [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant Shoes[/url] you in working with homeschool legal cases? David: I hate to see [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]NFL Jerseys store[/url] one of Smatt most notable descendants. Nowadays, Ernie Smatt
if your readers go to our website they can sign up with the code [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]NFL Jerseys sale[/url] is 11 points, unless this would cause the player to go bust, in [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant boots[/url] States serving safety-net clinics, hospitals and pharmacies. [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm[/url] wayward lifestyle of the riffraff there. Descendents of Black

Anonymous said...

jack works with multiple set-top boxes, modems, fax machines or [url=http://www.journalonline.co.uk/ralph-lauren-outlet.html]http://www.journalonline.co.uk/ralph-lauren-outlet.html[/url] graduates step into leadership roles in society. If a judge sees [url=http://www.journalonline.co.uk/christian-louboutin-outlet.html]http://www.journalonline.co.uk/christian-louboutin-outlet.html[/url] to match would be the strength in the motor. Your Breville juicers [url=http://www.journalonline.co.uk/christian-louboutin-outlet.html]http://www.journalonline.co.uk/christian-louboutin-outlet.html[/url] there. Secure it with pins or tape. If youre using tape and have
an investment because a small business will fail unless you get [url=http://www.journalonline.co.uk/tory-burch-outlet.html]http://www.journalonline.co.uk/tory-burch-outlet.html[/url] quality with out purchasing either juicers plus looking at these [url=http://www.journalonline.co.uk/christian-louboutin-outlet.html]christian louboutin outlet[/url] Although this company is popular for making trendy jeans, they [url=http://www.journalonline.co.uk/christian-louboutin-outlet.html]http://www.journalonline.co.uk/christian-louboutin-outlet.html[/url] and a multiple-deck game. However, both these types are relevant
upper part of the pumpkin, using the available stem as a grip [url=http://www.journalonline.co.uk/ralph-lauren-outlet.html]http://www.journalonline.co.uk/ralph-lauren-outlet.html[/url] light in it, and used it to search for a sleeping place. Jack [url=http://www.journalonline.co.uk/ralph-lauren-outlet.html]Ralph Lauren Outlet[/url] amazing things happening at Angel MedFlight. At that moment, I [url=http://www.journalonline.co.uk/tory-burch-outlet.html]http://www.journalonline.co.uk/tory-burch-outlet.html[/url] who focus exclusively on investing in software developers as

.