"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, May 14, 2009

Bagaimana kalau sampai bila-bila tak kawin-kawin?...

Sama ada kita hidup sendiri atau berduet, bertrio dan sebagainya, kita kena ada perancangan mengenai kehidupan pada hari `dewasa' kita. Pada masa tersebut siapa yang ada nak-anak, tentulah anak-anak itu membesar dan mungkin mampunyai keluarga sendiri juga. Kita bersama pasangan kita, atau kita solo sahaja...kita tetap akan keseorangan akhirnya.
Masa tu anak-anak dah besar belaka, kita pun tak segiat mana dah nak cari rezeki, namun perbelanjaan tetap berlaku kita berbelanja untuk setidaknya belanja makan minum dan untuk keselesaan tempat tinggal di usia lanjut...
Pernah dulu semasa saya tengah sedap mengumpat realiti hidup orang berumahtangga, Adnan tiba-tiba menyoal saya '' Bagaimana kalau sampai bila-bila kau tak kahwin-kahwin ? ''
Terkedu juga dibuatnya 2 saat, he he he. Skrip hidup orang berbeza ada yang menjalani hidup dengan senang ada yang lambat kahwin dan lambat dapat zuriat. Kehidupan tidak sama kerana bukan semua tuhan mahu samakan...Tak kan rumput tengah padang tu nak sama semuanya...
Bagi saya hidup tiada ketentuan tetapi kita kena try yang terbaik yang kita terdaya. Kita tak tahu ke hujung mana dan cara mana kita `berhenti' bernafas. Ada yang ada anak bini tapi mati berulat jugak di sofa, ada yang tak ada anak bini tapi mati dalam tidur di katilnya (tangan memeluk al quran, dalam air sembahyang). Kalau kita boleh pilih cara mana kita mati dan tempat mana maka tentulah Kota Paris akan sesak dengan orang yang akan nak mati, begitu juga Mekah. Kelakar kan?
Tetapi gelagat manusia untuk menyiapkan kehidupan di akhir phasa-phasa kematian mereka dan masa kematian kelakar kan? Tengok firaun contohnya, he he he. Tapi kita tak boleh sindir orang ya, he he he ampun.
Tetapi kita bertanggungjawab terhadap diri kita sendiri, walaupun hidup kita bukannya solo. Apatah lagi kalu kita solo kan. Nak harap orang akan sayang kita sampai kita mati mungkin kisah tu ada di dalam novel-novel cinta je, he he he tanya Sue dia banyak membaca novel..
Kata kawan saya dia nak beli sebuah rumah. Umurnya pun dah ranum. Dia tak naklah nanti tua hidup keseorangan dalam susah. Kalau diberi pilihan hidup keseorangan dan susah dan hidup keseorangan tapi mewah dan jika itu sahaja pilihannya...tentulah pilihan kedua menjadi pilihan. Namun hidup tidak semudah itu, kadang-kadang ada pilihan, kadang kadang kita tiada pilihan langsung. Namun itu bukan penyebabnya kita nak putus asa atau tak mahu berusaha kan...
' Bila dah tak ada duit ni kucing jalanan pun tak nak jilat kita ''. Saya menambah dengan harapan dia berkobar-kobar nak beli rumah, he he he.
'' Nak harapkan husband belikan semuanya, sediakan semuanya agak melampaukan? ''. Dia menyoal saya.
" Tau pun.., kalau nak harapkan suami semua sediakan pun tak patut". Saya bangun dan selamba hulur tangan dan ambik kerepek ubi Mek Zue. Tadi sebelum ke kelas dia beritahu kalau nak ambiklah, ada di atas mejanya. Mek zu dan kerepek tak dapat dipisahkan, macam bank negara dan Tan Sri Zeti.
Di hadapan saya, saya lihat Adnan sibuk dengan permainan bolanya yang saya tak faham. Tapi kira ada mata-mata dan dapat point gitu. Kak Z di belakang saya kadang-kadang tersenyum depan komputer. Saya tengok di hadapan Ziela dok layan pelajarnya dan saya nampak juga Mok Teh dok makan bekalannya...
Pertanyaan Adnan tu saya jawab dengan berlapik. " Janganlah kerana kita tak kawin maka kita jadikan alasan untuk hidup tak bahagia, meraih simpati orang dan bermuka masam macam pantat gajah".
Hidup sendiri pun ada susah dan senangnya. Memang la kalau ikut hati nak rumah ada 7 bilik, nak bini macam Jerniper lopez. he he he. Tetapi hidup kita kan selalu berperang dengan diri untuk capai apa yang kita mampu...
Jangan terkejut sangat kononnya bila lihat duit kita dalam KWSP, sebab mendatang hari inflasi akan berterusan. Mana ada benda yang tak naik harga?
Jan: Bagaimana kalau merancang tapi tak dapat juga? Tetapi lebih baik merancang jugak kan?

No comments:

.