"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, May 13, 2009

Orang asing...

SETELAH beberapa tahun umur sebuah perkahwinan, masing-masing sudah menjadi orang asing yang tinggal sebumbung tidur sekatil, berlainan bantal dan mimpi...

Tidak seperti pada awal perkahwinan semuanya indah, perasaan berbunga ketika membelah kek perkahwinan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Kalau lihat album, bukan main posing maut, tak malu langsung. Dan sekarang kesunyian hati di dalam perkahwinannya juga tidak dapat dia gambarkan dengan kata-kata. Namun masing-masing masih kuat berusaha untuk menjalankan tanggungjawab masing-masing, sehingga perasaan cinta terbiar?

Dan saya tidak terkejut apabila dia menceritakan aktiviti seksnya hanyalah sebelum tidur sebagai penyedap tidur (supaya senang dan tidur lena keletihan). Sekali lagi saya tidak terperanjat bila dia katakan mereka sudah jarang bersetubuh. Tidak seperti pada awal perkahwinan, dia pernah dikejutkan pada pertengahan malam semata kerana keinginan seks yang membuak.

Saya terus berhenti dan mengikat tali kasut saya yang tertanggal. Dia berdiri di sisi saya. Petang ni dia temankan saya joglan (jogging sambil berjalan). Sebenarnya saya lebih selesa berjoglan sorang sebab dia asyik bercerita. Biasanya saya joglan seorang sambil pasang ipod Mp3 lagu-lagu Kak Pah di telinga. Petang redup begini sedap dengar lagu Kak Pah yang bertajuk `Kau Pendusta'.


'' Senang hidup awak Man, hidup sorang senang tak sakit hati ''. Dia menambah setelah saya siap mengetakan ikatan tali kasut. Kasut jogging tu saya beli daripada Zamri (pensyarah kesukanan dan kaunseling). Dia kata kalau jogging kena pakai yang kasut jogging.
'' Amboi sedapnya dia kata hidup aku senang kononnya, daripada segi seks aku tak dapat juga. Gersang dengan fantasi seks je, aku manusia biasa jugak...''. Saya berkata di dalam hati. Sebenarnya saya dah biasa mendengar pharasa ayat sebegini yang dilemparkan kepada saya.
Saya memandang ke tengah padang, ada 2, 3 pemuda dok main bola. Dan ada beberapa orang tertonggek-tonggek berjogging. Macam-macam gaya joggingan mereka, ada yang macam melompak-lompat, he he he. Ada yang nampak macam nak berlari. ada juga gayanya macam menari!
'' Kang tadi awak kata awak tak sakit hati sebab tak ada perkara yang tak sempurna? '' Saya memecah kesunyian setelah melihat dia dah mulai diam. Saja je saya nak acah dia sebenarnya. Pada hakikatnya malaslah nak dengar pasal masalah rumahtangga orang, sebab kita tidak dapat nak campur tangan atau menolong. tetapi saya pendengar yang baik.
'' Memang tak ada perkara yang menyakitkan hati tetapi keasingan tersebutlah yang membuat hati sakit kan, tau tak man? faham tak? ''. Dia menekankan faktor keasingan dalam perhubungan dia bersama pasangannya, dan siap menyoal saya lagi. Saya bukannya pelajar dia yang ada di dalam kelas.Huh!
'' Awak tak percaya dengan cinta ke Man? ''
" Kawan saya kata cinta adalah kepercayaan pertama yang tidak berasas sebelum wujudnya agama. Kita tidak boleh buktikannya secara saintifik. Entahlah bagi saya kalau pun cinta tu wujud tetap tidak akan ada orang yang akan cinta saya selamanya, saya tidak percaya ada sesuatu yang kekal... ''. Saya menjawap panjang lebar sambil mambaiki Tshirt saya yang dah basah dek peluh. Nampak sangat perut saya buncit. saya redha.
'' Kalau awak nak harap orang yang awak kahwini tu akan tetap tak berubah sampai bila-bila dan setia kepada awak, baik awak pulangkan balik degree tu ke U awak. He he he. '' Saya berseloroh.
'' Walaupun tinggal sebumbung ada rasa keasingan, bagaimana yang tak tinggal sebumbung atau PJJ? '' Terus saya cepat-cepat berlari meninggalkan dia terpegun sorang diri di belakang. Saya mahu berlari sekuat hati keliling padang ni sebanyak dua kali. Saya mahu lari...
Jankaulu: Keasingan dalam luka...(pulak dah).

No comments:

.