Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, May 11, 2009

berkereta dalam hujan...

Petang semalam sedang asyik layan DVD, hujan turun mencurah dengan lebatnya. Saya melompat bangun menuju ke dapur dan terus ke belakang rumah untuk angkat kain di ampaian. Bila tiba di belakang rumah saya lihat penghuni taman lain juga giat mengangkat kain mereka (kain di ampaian) di belakang rumah masing-masing. Cepat-cepat saya masuk semula sebab saya sadari (sebut ikut gaya Sheila Majid, sebutan huruf `S' nya tak jelas), saya hanya berseluar pendek.
Beberapa hari ni kala petang bermega mendung langitnya, semendung hati saya (pulak dah). Kemudiannya saya tutup dvd player dan terus capai kunci kereta. Saya cepat-cepat keluar daripada kawasan perumahan. Saya nak roung bandar Muadzam dalam hujan lebat. Biar saya ada kemahiran memandu dalam hujan lebat...

Saya berpendapat saya kena belajar semuanya, segalanya dengan cepat. Umur dah meningkat, saya harus lebih banyak belajar (banyak perkara). Rupanya sukar juga bawak kereta dalam hujan sebab jarak penglihatan kita minima sahaja. Saya hanya dapat mengesan kehadiran kereta berdasarkan lampu kereta sahaja. Mujurlah kereta tak banyak dan kala hujan kebanyakan kereta slow je. Saya ambil kesempatan dalam hujan lebat tersebut untuk belajar kereta, saya bawak slow je.
Tidak banyak kereta di jalanraya bandar Muadzam. Tapi tidak selamanya saya memandu di Muadzam saja kan? Sebab itulah saya cuba juga memandu dalam hujan, dalam ketakutan... saya harus cuba.
Bercakap pasal ketakutan, sekarang saya dah minima tahap takutnya. Bila pergi kerja dan balik kerja saya tidak lagi ketakutan tetapi saya tetap bawak slow dan berhati-hati. Kadang-kadang rasa suka pulak bawa kereta. Kadang-kadar rasa nak bawa diri...tapi ke mana arah?...
Saya sudah mula kenal jalan mana yang tidak sesak dan jalan mana yang sesak, jalan mana yang ada ciri bahaya (sebab saya tak cekap) dan jalan mana yang saya boleh lalu dengan aman. Namung kadang-kadang saya pilih jalan yang saya takut supaya saya dapat belajar dan menguasai jalan tersebut. Hidup ini begitu kan... kita tak boleh lari...
Bila hujan terdapat jalan-jalan yang di tepinya jadi banjir kilat. Bila kita lalu bersembur air terbang ke atas. Jadi saya perlulah daberkan (gandakan) rasa berhati-hati saya.
Dan saya sempat singah ke Sebelas Tujuh untuk beli roti dan sekaya, saya beli juga telur sepack. Balik nanti nak buat sandnuis. Sedap makan masa lapar-lapar.
Dalam perjalanan pulang, saya terima sms daripada kawan saya dan saya cuba balas tapi pendek je. Saya nak dapatkan kemahiran memandu sambil sms dalam hujan pulak. Tapi bahayakan... Tapi kalau bawak dalam 30 Km je sejam mungkin boleh kot.


Jankaulu: Antara hujan, air mata dan Myvi...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home