"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 18, 2011

Tak khusuk sembahyang taraweh

Mulanya saya tidak berniat untuk postingkan penulisan ini. Saya kira iannya memalukan, namun kemudiannya saya postingkan juga sebab saya rasa iannya lucu. Saya berharap posting ini tidak menyentuh mana-mana pihak dan sensitiviti para pembaca blog saya.

Kawan saya bercerita bagaimana dia menjalankan solat taraweh di masjid besar dengan penuh tidak selesa. Katanya setiap kali dia bangun daripada rukuk dan berdiri, dia terpaksa betulkan seluar dalamnya. Cuba bayangkan berapa kali dia terpaksa betulkan seluar dalamnya setiap kali berdiri (sebab tak selesa...he he he) ketika solat taraweh tersebut.

Banyak perkara sebenarnya yang membuat kita tak khusuk solat taraweh. Contohnya, bonus separuh gaji kita tak dapat kita buat belanja raya sebab kita buat bayar ansuran kereta yang dah tertunggak 2 bulan, bini dah lapan kali minta langsir baru, mak mertua nak datang beraya di rumah kita seminggu (seminggu sebelum raya), anak nak baju raya warna hijau sebab Dafi AF pun pakai baju raya warna hijau tahun ni. Kita jugak tak khusuksolat taraweh sebab memikirkan kepada siapa lagi kita nak berhutang sempena raya ni. Nak hutang Farid Kamil (nama samaran) kita tak gamak sebab hutang lama masih ada...

Namun faktor-faktor di atas bukanlah faktor yang membawa ketidakkhususkan sembahyang pada kawan saya (pada malam syahdu tersebut). Pabila dia balik rumah semasa memeriksa seluar dalamnya, barulah dia perasan dia pakai seluar dalam secara terbaik. Yang belakang dia pakai ke depan!. Sebab tu tak selesa! He he he.


Pilihan saya lebih selesa dan selamat... Cepat kering bila basuh dan tak perlu lipat, gumpal jea, he he he.





Jan: Saya nasihatkan dia pakai seluar dalam macam saya, kat belakang ada tali jea. Grenti tak terbalik, he he he.

2 comments:

Adie Achim said...

Abg Jan saya dok khusyuk baca entri tahun baru tetiba ada entri pilihan pasal tak khusyuk solat terawih. Tergelak saya membacanya!

sukiman said...

he he he, itu satu pengalaman bagi kawan saya...sejak hari itu agaknya dia berhati-hati memakainya...

.