"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Sunday, August 21, 2011

Pelajar saya dan lalat-lalat di bazar ramadhan



Saya sangka pelajar saya mahu bertanya mengenai `carry marks' mereka (yang saya telah tampalkannya di hadapan notis bok depan bilik saya). Rupanya tidak. Pelajar saya masuk bilik saya dan duduk di kerusi depan meja saya, dia tiba-tiba menangis bagaikan budak!
Sebenarnya saya sudah bersiap hendak ke bazar ramadhan. Saya nak cari gerai yang menutup/menudung makannya. Payahkan? Kalau kita perati kebanyakan peniaga sibuk mengibarkan plastik ke atas makanan dengan tujuan tuntuk menghalau lalat. Dan kibasan makin laju bila kita ada depan gerainya. Kalau kita tak ada? He he he. Lalatlah pelangangnya!
Tetapi posting ini bukan sahaja perihal lalat di bazar ramadhan tetapi jua perihal pelajar saya. Saya malas nak tulis kenapa pelajar saya menangis bagaikan budak. Tetapi sebab dia menangis tentulah kerana bersedih, bukan gembira. Dia beritahu minggu exam ni dia seolah tak keruan sebab baru putus dengan pak wenya. Dan dia sedih sangat bila semalam dia lihat bekas pak wenya dengan mesra menayang awek baru kat Bazar ramadhan!. Katanya hampir terlucut bungkusan nasi kerabu dan air cendol di tangannya...bila melihat kemesraan itu...
Saya tak dapat buat apa selain menasihat bersabarlah sebab minggu ni minggu exam. Peperiksaan besar kesannya pada masa hadapan. Sebenarnya saya bimbang tumpuan kepada peperiksaannya merosot.
Namun pelajar saya tetap menangis. Dia beritahu dah banyak duit dia habis kerana kekasihnya. Saya terus kata " Awak ni bodoh sebenarnya...". Saya berkata dengan nada perlahan sebab takut dia tertekan pulak. Untuk menenangkan hatinya saya tambah lagi " Sebenarnya orang bercinta ni banyak bodohnya pada baiknya".
Kemudiannya saya menghulur sehelai tisu (sebenarnya tisu tersebut sudah saya guna, he he he. Saya guna buat lap cermin mata. Teruk saya kan?). Dia terus lap matanya. Dan saya beri satu lagi tisu dan dia bertanya " Ni untuk apa sir?.
" Untuk lap air mata awak nanti..." Jawab saya. Selamba.
Saya terus bercerita tentang hikayat kasih tak sampai saya dari A sampai X, Y Z. Saya cerita juga banyak duit saya habis, saya cerita juga akhirnya sayalah yang dihina bagaikan orang tak pernah berbudi. Saya dipermainkan bak monopoli. Saya lihat dia memang menangis kerana sedih dengar cerita saya. Dia lap matanya bila saya kata "Sekarang hidup saya hanyalah untuk terus hidup...." Saya buat-buat muka sedih, (saya buat senyuman jenis tawa dalam tangis). Pelan-pelan saya buka laci no 2 dan ambik kopiah (kawan saya hadiahkan masa dia balik umrah) . Saya harapkan dengan saya pakai kopiah tu nampak islamik sikit kerana saya memang berhajat nak masukan unsur-unsur agama supaya dia tenang (saya pergunakan agama). Saya pun sebenarnya hampir juga menangis, he he he (sebab sebak mengenangkan kisah lalu). Tapi saya tak menangis sebab nanti takut juga tersebar luas ke asrama-asrama. He he he...
Semasa pelajar saya mahu keluar dari bilik, untuk menyedapkan hatinya, saya berkata " Awak percayalah saya. Awak akan sembuh tetapi dia akan selalu luka... kerana... Kerana tidak ada satu pun penganiayaang yang terlepas daripada keadilah allah. Allah melaknat orang munafik, orang yang aniaya kepada hati awak yang ada kasih sayang yang sejati... Awak tak ada dia, tapi allah ada. Allah sayang kat awak, tak cukupkah lagi?" Sambil saya kerutkan kening sebab kata-kata saya tadi berakhir dengan pertanyaan...
Bila pelajar saya keluar, terus saya kemaskan meja, dan selepas tutup komputer dan lampu saya ke luar turun dari banggunan ke tempat parking kereta. Bila berjumpa kereta saya, saya memandu laju (70 km sejam) ke bazar ramadhan. Saya nak cari makanan yang tak terdedah. Saya rasa inspektor kesihatan patut ronda bazar ramadhan. Apalah salahnya makanan tu ditutup!. Bila ada orang nak beli baru la buka...
Jan: It is impossible to love and be wise, dok gitu?.

1 comment:

LilYLiZ@ said...

Ambil iktibar daripada pengalaman hidup orang lain. Harap2 pelajar awak tu tak bersedih lagi.

.