Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, August 15, 2011

Ayam masak ala-ala pedas...

Emak saya deman, saya dah bawa ke hospital. Bila balik rumah saya suruh mak saya berehat. Jadi saya kena masak untuk berbuka puasa. Saya pergi pasar saya beli seekor ayam. Pak Cik tersebut beritahu RM18 seekor. Saya tak banyak soal saya terus bayar dan minta dia potong 20.


"Kalau saya, saya tak suka potong kecil-kecil, bila masak kering..." Kata seorang pelanggang lain pada saya. Pandai pulak dia sampuk. Saya tersengeh dan kata:


" Saya nak buat masak pedas, ada kuah sikit. Jadi tak keringlah" Saya memberi penerangan seikhlas hati...






Di dapur yang sempit, saya bersihkan ayam dan letak kunyit, dan goreng dengan kuali yang saya sayangi. Kuali tersebut berharga RM380, saya beli 6 tahun lalu semasa bekerja di Kolej Shahputra, Kuantan.


Saya tak menyesal beli kuali tersebut...







Saya belender bawang dan letak dalam bekas kemudian saya belendar lada kering. Lada kering tu saya rendam dalam air panas terlebih dahulu. Saya tengok mak saya buat begitu. Kalau kita masak untuk kita makan senang. Kita boleh ikut rasa lidah kita. Yang payahnya kalau kita masak untuk orang lain. Kalau mereka komplain, rasa nak hempuk dengan kuali (kuali murah...)





Saya nak buat kuah pedasnya dulu. Saya panaskan minyak, letak lada dan kacau biar berbau. Kemudian saya bubuh bawang yang telah diblander tersebut. Saya letak nisan dan cuka. Saya masak-masak dan masak.






Saya suka manis sebab itulah saya bubuh nisan. Dan saya bubuh cuka sikit biar masam. Saya rasa dengan lidah dan cepat-cepat kehek balik, takut tertelan.


Saya letakan ayam yang telah digoren. Rujuk gambar di atas.




Saya masak hingga jadi macam dalam gambar di atas.





Saya letak bawang dan lada sikit, biar ala-ala chef terkenal, he he he.





Saya masak dan terus masak. Inilah hasilnya.


Jan: Saya tak pandai memasak, hanya untuk makan diri sendiri sahaja...he he he.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home