"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, August 3, 2011

Mahal sangat nyah oii!

Puting beliung landa bazar ramadhan...(sekadar hiasan)

Saya berpendapat ramai peniaga bazar ramadan ambil kesempatan atas bulan ramadhan. Saya bukan dengki tetapi berpengalaman dalam hal ini. Maksud saya, saya pernah aktif dalam aktiviti membeli makanan untuk berbuka/bersahur.
Sekarang pulut panggang (orang kampung saya panggil pulut lepa) yang bersaiz kecil jea harganya 50 sen satu! Nasi Dagang bersama ikan tongkol besar 2 jari (tanpa acar dan segalanya) RM5!.
Adakah saya je yang "kisah?" Orang lain kata "Ada aku kisah?".
Kalau boleh pertahankan harga yang ada pun kira okey. Tetapi ramadhan benar-benar dieksploitasikan oleh peniaga (bukan semua). Sebab tulah saya tak hairan langsung bila mereka war-warkan untung berniaga di bulan ramadhan seolah mendapat untung setahun berniaga! Saya tak hairan besar kumang pun!
Bukankah pada musim ramadhan kita boleh turunkan sikit harga kita? Biar untung kita turun sikit atau untung macam biasa, sebab bulan ramadhan kita kira itu sebagai tindakan bersedekah dan memberi orang puasa berbuka?
Atau kita jual je ikut `harga bulan tak ramadhan'. Sebab kalau ginilah gayanya bulan ramadhan adalah bulan menambah beban kewangan.
Jan: Mak kisah nyah!

3 comments:

wawadave said...

agreed.. most things sold are totally lacking in taste, ingredients..pniaga yg sebegini, lacking in morale lah tuu

Abah Mui'zz said...

Mang, peniaga2 tu nak naik haji cepat2 kot. Tu yang jual harga macam tu. Hehe.

Sarah Amanda said...

tahun ni azam taknak meng'kaya'kan peniaga-peniaga pasar ramadhan...

.