"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, August 22, 2011

Kad raya dalam kenangan...

Setahu saya di Malaysia orang yang pertama mengunakan kad raya (pelopor) untuk meraikan raya aidi fitri adalah Tuanku Abdul Rahman Putra akl haj. Sebagai ketua menteri (sekarang dipanggil perdana menteri) beliau menghantar kad raya untuk semua menteri-menteri kabinetnya, di semua kementerian.


Saya juga (nak jugak) semenjak masih darjah, tingkatan dan sehingga di universiti seronok dan aktif menghantar kad raya kepada keluarga, kawan-kawan, dan guru. Malah saya memang memperuntukan sejumlah wang untuk aktiviti kad raya ni.


Kad raya pernah menjadi budaya tegar kita. Contohnya bila jumpa pada hari raya siap tanya, "kad raya yang saya kirim sampai ke tak? Kenapa tak balas?.


Dan bila guna talipon rumah (dulu tak ada hangpong), kita sempat tanya adakah kad raya yang kita hantar dah sampai ke belum?, he he he. Kita tetap hantar kad raya walaupun kita boleh direct kol mereka guna talipon rumah (pelik kan?). Tapi tak pelik mana sebab pad azaman dulu kita gembira apabila buka sampul surat dan kita mahu orang lain gembira juga macam kita bila buka sampul surat. Zaman kini semua orang nak gembira sorang-sorang, hampeh!.






Pos kad raya POS Malaysia...



Saya dah kirim kad raya untuk semua anak saudara saya, entah bila sampainya. Saya siap beli kad raya yang jenis pos kad yang POS Malaysia jual. Itu inisiatif Pos Malaysia supaya kita hidupkan balik budaya mengepos kad ucap selamat raya...Bersama kad raya tersebut saya juga mengirim kasih sayang untuk mereka. Saya nak anak-anak saudara saya teruja bila dapat kad dari posmen!. Saya nak terap semula budaya kad raya ini di kalangan keluarga... saya harap sesibuk mana pun kita, sama ada kita kawin atau tidak, apa salahnya kita kirim kad raya untuk anak-anak saudara kita. Ok tak saranan saya?... Biar mereka dekat dengan kita.



Dulu saya juga dapat banyak kad raya (masa tengah top). Malah ada kawan saya yang dengki tanya " Mung beli sendiri ke?". He he he. Kad raya tersebut digantung dekat langsir dan pintu. Wah cantiknya, meriah gitu. Tapi zaman dah berubah, sekarang orang guna sms untuk ucap selamat hari raya. Jimat, cepat dan ringkas. Dan selepas tu didelete, he he he. dan tentulah lebih bermakna bila tangan yang menulisnya di atas kertas...



Jan: Sekarang ada lagi ke rumah yang gantung kad raya?

No comments:

.