"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, August 15, 2011

Pantun pinjam duit kawan...

Gulai sayur pucuk paku,
Basuh mulut kueh seraya;
Anak lapan bersusun paku,
Banyak belanja menjelang raya.


Basuh mulut kueh seraya,
Malam hari duduk bertasbih;
Banyak belanja menjelang raya,
Jangan belanja berlebih-lebih.


Malam hari duduk bertasbih,
Bulan mulia ingatlah tuhan;
Suka belanja berlebih-lebih,
Lepas raya meminjam kawan.


Bulan mulia ingatlah tuhan,
Cari pahala buat perisai;
Lepas raya meminjam kawan,
Hutang lama belum selesai.


Cari pahala buat perisai,
Sebagai pakaian kita pakai;
Hutang lama belum selesai,
Lepas raya kita pokai.




Kita prosa pantun di atas:

Gulai sayur pucuk paku,
Basuh mulut kueh seraya;
Anak lapan bersusun paku,
Banyak belanja menjelang raya.

Pantun yang saya cipta di atas adalah jenis pantun berkait di mana ada baris di pantun terdahulu akan muncul pula pada rangkap pantun seterusnya. Begitulah sehingga ke akhir pantun. Cuba perati kalau tak caya. Seperti biasa pantun Melayu akan menceritakan perihal peail perangai orang Melayu, bukannya orang Belanda atau orang New Zearland. Berkaitan pantun di atas menceritakan perihal orang Melayu yang diharamkan untuk merancang keluarga. Setiap anak memang dah ada rezeki, maka dia orang beranak non stop every yearslah. Dan mereka tak payah cari rezeki sebab setiap anak tuhan dah tentukan ada rezeki so pakai beranaklah kerjanya (kelakar kan? he he he). Anak `bersusun paku' adalah pepatah lama menunjukan bilangan anak yang ramai. Bila anak ramai tentulah perlu banyak duit nak buat persiapan raya. Bila kerajaan bagi bonus setengah gaji terus marah sebab sikit. He he he. Dia orang tak tahu kat Somalia dah 29,000 nyawa melayang setakat ni. Dia orang jauh nak ambik ikhtibar, dok pikir nak melantak apabila buka puasa, he he he.


Basuh mulut kueh seraya,
Malam hari duduk bertasbih;
Suka berbelanja menjelang raya,
Suka belanja berlebih-lebih.


Pantun di atas pula menceritakan perihal orang kita yang suka berbelanja sempena ramadhan dan menjelang raya seolah esok kiamat!. Juadah berbuka berlebihan, berbelanja untuk raya tidak apa tetapi berbelanja berlebih sampai membazir itulah yang sepatutnya ditegah. Senang-senang jadi kawan syaitan. He he he. Siapa yang syaitan sebanarnya kita ke? syaitan ke? he he he.


Malam hari duduk bertasbih,
Bulan mulia ingatlah tuhan;
Suka berbelanja berlebih-lebih,
Lepas raya meminjam kawan.


Kes lepas raya nak pinjam duit kawan seperti pantun berkaita di atas sudah menjadi lumrah. Dan biasanya jangan tak tahu, kawan yang bujanglah biasanya menjadi tempat meminjan dengan alasan tak ada komitmeng, tak ada anak bini. Siap dengan linangan air mata pulak tu semasa nak meminjam! Kita yang belas hati ni berilah seposen dua, takut beri pinjam RM50 kan, ke Pizza hunt pulak dia! Huh!.


Bulan mulia ingatlah tuhan,
Cari pahala buat perisai;
Lepas raya meminjam kawan,
Hutang lama belum selesai.



Ramadhan dan raya bukannya beri lesen untuk kita meminjam. Kita berayalah ala kadar ikut duit dalam poket. Tak perlulah kita nak kagumkan jiran kita yang sebenarnya kita bukanlah kenal sangat (pelik kan?), he he he. Lepas raya kita menambah hutang yang sedia ada, apa kata tuhan? Pernah tak kita fikir apa kata tuhan bila dia tengok gelagat kita? He he he.



Cari pahala buat perisai,
Sebagai pakaian kita pakai;
Hutang lama belum selesai,
Lepas raya kita pokai.



Dan pantun terakhir ni sama-samalah kita akui, saya pun (tukang tulis pantun) ni dua kali lima jugak. Pernah dulu lepas raya saya berhutang sampai beribu! He he he. Rasa nak tampar muka sendiri lapan kali. Namun tahun ini setakat ini saya tak berhutang dah dengan kawan-kawan. dengan bank tu biasalah beli rumah dan kereta. `Lepas raya kita pokai' ni kongsep lama, kini kita kena ala kadar jea beraya. Jangan pulak ramadhan dan raya jadi bebanan untuk kita. Agama kita tak sarankan begitu kan.



Jan: Pandai tulis jea, kadang-kadang terbabas jugak, hehehe (kira pesan untuk diri sendirilah ni kan...)

1 comment:

Adie Achim said...

Makan ketupat mana kuahnya,
Rendang ayam alahai tawarnya,
Bukan main sakan dengan rayanya,
lepas raya ikat perut lah nampaknya.

Ini yang selalu dipraktikan di opis. Kira puasa tujuh lah.

.