"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, August 15, 2011

Saya pernah ada badan yang menarik...

Bukan diet ni...



Umur saya sudah melebihi 40an (awal 40an), badan saya tidak sehebat semasa alam universiti atau pada awal-awal saya jejak dunia pekerjaan. Mungkin faktor umur, masa dan kemalasan saya untuk bersenam menyumbangkan kepada masalah berat badan.
Berbanding dengan sepupu saya yang tidak pernah kurus semenjak kecil, saya bersyukur kerana mempunyai waktu perdana untuk mempamirkan badan (walaupun bukanlah berketul-ketut otatnya). Semasa di universiti, apabila pergi rombongan mandi-manda, saya tidak segan silu membuka baju dan mempamirkan apa yang ada. Begitu juga semasa di Pulau Redang, saya mandi dengan sebebasnya untuk menunjukan segala yang saya ada!. Berlainan dengan sepupu saya, dia beritahu dia tidak pernah kurus sepanjang hidupnya, sekarang dia dah kahwin...semakinlah melebar, selebar pintu. Dia rasa sedih.
Pukul rata badan saya mencatitkan sehingga 85Kg semenjak duduk di Pahang. Semasa saya mula ijaki Pahang, berat badan saya lebih kurang 64Kg dan menderita... (saya tak kata sekarang saya sangat bahagia, he he he).
Saya bukanlah kisah sangat pasal berat badan cuma sudah berkali-kali doktor beritahu saya, saya harus kurangkan berat badan sebab saya ada darah tinggi. Dulu saya makan pil darah tinggi yang 2.5 mg sahaja, kini dah 5 mg. Maka saya kena jaga berat badan. Dan dalam bulan Ramadhan ini saya rasa sihat dan ringan sedikit. Semalam emak saya tegur buah dada saya nampak bulat sebab badan saya sudah kurus sikit. (sikit saja tau...)
Saya pernah dan masih mencemburui orang yang berbadan terbentuk. Dulu saya selalu lihat sahabat saya (seserumahsewa) iaitu Lokman Hakim mempunyai badan yang menarik. Perut yang berpetak-petak. Saya pernah beritahu dia kalau saya ada badan macam dia tentu saya tak perlu pakai baju setiap kali nak sidai kain kat belakang rumah. Kalau Diana dan Rojeha (pada masa itu masih anak dara) yang sewa di belakang rumah saya melihat saya, saya tidak malu...
Malah, saya pernah beritahu saya sanggup bayar RM15K untuk mendapatkan perut seperti Lokman Hakim...(walaupun masa tersebut bukannya saya ada banyak duit pun, he he he).
Sekarang perut saya buncit. Nasib baik saya lelaki, kalau perempuan tentu difitnah masyarakat. saya tinggal di dalam masyarakat Melayu, faham sajalah. Saya tak kahwin pun dikata konek berkarat atau berlumut...
Saya tidak boleh pakai baju yang bergaya (alasan, he he he). Dan bila berat badan saya turun, perut buncit saya semakin menonjol.
Saya sering menimbulkan topik berat badan sebab saya percaya rupa bentuk badan seseorang amat mempengaruhi perjalanan hidupnya. Saya tak lah kata orang yang gemuk akan hadapi kesukaran dan tidak aktif tetapi saya percaya sangat orang yang sihat tubuh badan dan mempunyai timbangan berat yang berpadanan akan melicinkan pencapaian hidupnya.
Walaupun bagai mimpi yang pulang pagi, saya masih berharap suatu masa nanti saya ada badan yang menarik. saya `kesiankan' cermin dalam bilik saya...
Jan: Walaupun saya tahu masa semakin suntuk...

No comments:

.