"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 4, 2011

Cerita ayam golek

Ayam golek tergolek atas pinggang.


Semalam ketika saya asyik mengatur Cd-Cd Datuk Sharifah Aini (sebab ada kawan-kawan nak datang berbuka, kenalah kemaskan sikit rumah. Nanti apa kata kawan, duduk bujang rumah berkubang hanyar tunggang langgang), saya terdengar berita di TV. Antaranya pemberita itu berkata "Bazar Ramadhan menjadi syurga peniaga" (lebih kurang)...
Saya terus berhenti mengatur CD di atas rak (rak putih) dan duduk lepak sekejap atas Sofa L kulit (kulit betul), tengok/dengar berita tersebut. Huh! memanglah syurga kalau jual makanan mahal giler!.
Saya teringat cerita-ceriti kawan saya ketika kami mengumpat pasal ada peniaga yang `cekik darah'. Ada yang jual sup kena beli sebungkus plastik RM5. Kita tak dibolehkan beli RM2 ke RM3 ke RM4 ke. Dan dalam plastik berbungkus ada 5 ketul. Kita beli dia akan bilang dan masukan 5 ketul. Maka sahlah seketul RM1! (memanglah matematik moden SPM saya dapat 8 tapi jangan nak tipu saya). Kenapa tak boleh beli seringgit?. Macam saya ni duduk sorang, tak kan nak makan 5 ketul? Huh!
Dan ada satu cerita sadis (ramadhan lepas di Muadzam) di mana seorang pak cik `memujuk paksa' saya. Saya nak beli ayam golek (ayam percik) sebelah jea. Tapi dia suruh beli seekor!. Dia buat saya serba salah. Saya pulak sebagai seleberiti terus saja beli. Penyudahnya 3 hari berbuka pun tak habis lagi ayam golek tersebut...tapi salah saya juga kan?...
Jan: Tapi ayam golek dia masak best! (pulak dah)

2 comments:

Adie Achim said...

tak sesuay lah gambar tu!
buat aku laparr!!! :P

sukiman said...

sabar-sabar, ujian tu...he he he

.