"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 18, 2011

Bila kita dewasa tak semestinya otak kita dewasa...!




Seperti rutin tahun lalu, saya dan Adnan beraturlah nak beli stem untuk pos kad raya. Saya ada beli kad raya beberapa keping cop UNITEN, sebagai nak beritahu kepada pihak-pihak tertentu dan orang perseorangan yang saya masih lagi makan gaji di UNITEN.
Saya beratur dan bila sampai di kaunter, saya tanya kerani pos berapa stem untuk pos kad raya. Saya diberitahu 50 sen. Katanya " Sekarang 50 sen, kalau surat biasa 60 sen, kalu besar sikit 80 sen, kalau besar lagi, kena timbang" Sambil dia menunjukan contoh-contoh kad raya dan surat kepada saya.
Saya pun belilah stem dan juga poskad raya... Kerani siap keluarkan 2 contoh pakage pos kad raya. Nak dijadikan cerita tiba-tiba saya terkejut tengok tangan besar menghulur duit RM10 kat lubang kaca di kaunter tu. Kan ada kan lubang kaca kecil yang kita hulur duit di kaunter tu. Tanpa salam, dia potong line terus dia nak beli stem, dan kerani pos tersebut terpaksa melayani dan menerangkan harga stem untuk surat dan kad raya.
Saya yang tercongok depan kaunter tu terpaksa ke tepi sikit. Saya tak reti nak kata apa. Kalau budak-budak bolehlah saya nasihatkan beratur, ni dah bapak budak dan dah tua daripada saya (jauh lebih tua...). Kalau tak memang saya saung (basuh).
Adnan ada di belakang saya memerhati. Dalam kereta Adnan beritahu pak cik tadi (mungkin juga atuk) adalah ujian bagi saya supaya saya bersabar. Saya bertanya " maksudnya tuhan guna dia untuk uji saya"?. "Maka adakah dia dapat pahala sebab digunakan untuk uji saya? Saya bertanya balik. Adnan jawab `tak'. Sebab kata Adnan Saya juga adalah ujian bagi pak cik tu sebab bila pakcik tadi datang dia lihat ada pulak dah orang beratur! Ramai!. Maka dia rasa malas dan pentingkan diri.
Jan: Tua tak semestinya anak, muda tak semestinya bapa. Bapa tak semesti guna otak.

2 comments:

Mama Shinta Musraika said...

kalau kat fb saya nak klik 'like' utk n3 ni :)

carine ng said...

interesting story haha:)

.