"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, August 9, 2011

Duit raya, baju mak dan salah kita

Contoh shopping kompleks yang digemari





Semalam sedang saya makan kek yang adik saya buat, saya terdengar berita yang pesara akan dapat duit raya RM500 seorang. Ini tentu mengembirakan mak saya. Sudah dua tiga hari dia sebut Najib (PM kita) akan beri duit raya. Saya berseloroh, bangkraplah negara kalau beri banyak, kalau sikit tak apa. Apa-apa pun kita kena syukur.



Sekarang tugas saya ialah menjauhkan emak saya dari kedai kain. Dengan duit RM500 tersebut mungkin mak saya masih nak beli kain pasang untuk dibuat baju raya. Mak saya ni selain dari hobi suka ambil tahu hal kisah rumahtangga orang (sama macam hobii saya), mak saya juga suka beli kain pasang.


Sebenarnya sebelum ramadhan saya dah beli 3 pasang kain untuk dibuat baju raya. Ada yang RM150 lebih sepasang.Tapi minggu lepas saya terkejut bila mak saya datang untuk berpuasa dengan saya, mak saya siap pakai baju yang kainnya saya beli! Baju raya dah jadi baju ramadhan. Pulak dah!



Tetapi posting ini bukan pasal baju ramadhan, ia pasal duit raya RM500 tersebut. Katanya penjawat awan akan dapat setengah gaji sebagai duit raya. Kalau nak kira memang la tak cukup untuk beraya tetapi tujuan pemberian tersebut khabarnya untuk meringankan perbelanjaan raya rakyat.


Saya rasa kita patut bersyukur sebab bolehlah beli sekor dua ayam dan buat nasi minyak. Kalau tak cukup tu kira salah kita juga kan sebab tak menabung daripada awal tahun...he he he.



Jan: Mengaku salah...

No comments:

.