Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, April 21, 2016

Saya kembali bersenam

Kalau kita perhatikan betul-betul, manusia yang ada bentuk badan yang menarik kebanyakannya melakukan senaman sebagai gaya hidup. Yang stopok (gemuk) pula melantak (makan dengan banyak) merupakan gaya hidupnya. (sayalah tu...he he he)

Selepas bersenam terus selfi

Senaman bukanlah gaya hidup saya, juga bukan gaya hidup keluarga saya. Makan banyak adalah gaya hidup yang penting bagi keluarga saya. Atas alasan yang kelihatan `munasabah' saya dan adik beradik akan dimarahi jika makan sedikit.

Namun dalam keluarga saya, ayah dan emak saya tidak gemuk. Mungkin ayah tidak gemuk kerana berkerja sebagai petani, manakala genetik mak saya kurus kecil, betis bunting padi atau macam pen kilometriko.

Cuma saya dan adik perempuan saya obess. Saya pula mempunyai perut yang boroi dan tidak menarik. Perut yang boroi menyukarkan banyak perkara, contohnya terpaksa tahan nafas di depan orang yang kita minat, dan sukar membeli sepasang baju Melayu (sebab seluarnya selalu ketat). Pernah saya membeli hanya baju Melayu sahaja tanpa seluarnya. Ini satu tamparan hebat bagi saya. Kehidupan saya.

Aku pun ingin bahagia walaupun tak bersama dia...Baju khas untuk bersenam...
Kini saya semakin giat bersenam. Emak saya hadiahkan saya sebuah basikal yang bergerak setempat. Saya kayuh sambil dengar lagu-lagu Madonna. 

Sahabat saya Adnan memberikan movivasi yang positif dan secara langsung. Manakala kawan-kawan lain memberikan motivasi secara kaedah ejekan dan sindiran yang kononnya saya tidak akan berjaya dan `hangat-hangat tahi ayam' sahaja...(ini kaedah lama).

Saya rasa pada duduk-duduk saja baik saya bersenam. Dapatkan badan yang menarik. Lagipun ada tiga perkara yang otak kita tak boleh buat tak endah, satu makanan, kedua badan yang menarik dan ketiga kesusahan. Tiga perkara yang secara semulajadi manusia tak boleh tolak. Kan?

Jom bersenam
Kesedihan akan membuat kita kelihatan lebih tua dari usia sebenar kita, Untuk itu saya terpaksa imbangkan dengan senaman agar saya taklah nampak 40an sedangkan saya sudah 46 tahun. Ayat ini pelik, tapi maksud saya, saya mahu kelihatan umur 40an apabila saya berumur 60an. Bukan 40an nampak macam 40 an.

Saya juga gembira sebab beberapa kawan saya juga melibatkan diri dalam membentuk kembali badan yang dah macam tong ni. Kita orang bukanlah artis namun kita orang juga membuat `persembahan' di hadapan beratus pelajar. Dalam beratus orang tu mungkin ada mereka melihat pensyarah mereka atas bawah.

Mungkin mereka akan berkata "Sir Sukiman ni handsum juga orangnya tapi mengada dan boroi... Dia patut diet".

Kadang-kadang peluh menitik bersama airmata...(pulak dah)... Huh!

No comments:

   

.

.

.