Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, April 25, 2016

Jungle Book (2016): Kasih sayang keluarga...tiada batasannya





Seekor ibu serigala sangat sayang kepada anak manusia yang dipeliharanya. Segala tindakannya termasuk keresahan hatinya adalah bersifat keibuan. Teringat pula saya kepada kisah masyarakat kita yang ibunya tergamak mendera anak sendiri. Walaupun ada sebab-sebab disebalik membawa kepada penderaan tetapi masyarakat kita masih tidak dapat menerima perbuatan ibu yang mendera anak sendiri.

Kisah filem ini biasa, tertapi tertanam mesej yang amat pekat dan mendalam. Sepanjang melihat filem ini saya dalam keresahan dan otak saya banyak berfikir mengenai permodenan yang terjadi pada masyarakat kita. saya bimbang masyarakat kita menjadi lebih binatang daripada binatang. 

Budak ni (Neel Sheti)  dan adiknya (Grey) pandai betul berlakon!

Sabtu minggu lepas saya membawa anak saudara saya (darjah empat) untuk menonton filem ini. Mungkin ada yang bertanya kenapa tak bawa anak saudara ke masjid? He he he. Samalah kita.

Ya, ini hanyalah filem kanak-kanak tetapi kita boleh lihat dari kacamata dewasa sebab kita dewasa. Bagi saya filem ini adalah filem dewasa yang lebih kompleks walaupun ianya hanyalah `animated' filem. Ia juga boleh diaplikasikan cerita tentang manusia hidup di bandar yang mempunyai tema dan persoalan yang sama.

Filem binatang ini banyak mengajar kita bagaimana menjadi manusia. Kepada yang mahu berfikir.

Saya tidak tahu pasal CGI atau CGK ke, namun binatang yang dianimatedkan dalam filem ini seolah seperti binatang yang sebenarnya. Tidak di`lukis'kan secara berlebihan. Begitu juga dengan lukisan latar filem yang seolah hutan yang digambarkan seolah hidup. Ia memberi satu kelebihan pada filem klassik Disney yang direboot ini. Saya suka.

Saya cadangkan kepada manusia Malaysia untuk ke panggung melihat filem `cerdik' ini, tak kan laaa kita nak tengok filem bodoh atau drama petang bodoh memanjang seumur hidup kita.

He he he.


Antara pelakonnya:

Lupita Nyong'o

Ben Kingsley



Scarlett Johansson


Christopher Walken


Sekian...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home