Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, April 13, 2016

Isu kajian perbandingan agama di Malaysia: Kita masih tidak bersedia

Bagi sebuah negara nilai kemanusiaan adalah lebih penting daripada agama. Nilai kemanusianlah yang ada akan membawa keamanan dan kemakmuran kepada negara. Nilai kemanusian memupuk kefahaman sesama warganegaranya. 

Namun perkara ini (kefahaman perbezaan) sukar terjadi kerana sifat semulajadi manusia Malaysia lebih cenderung menentang perbezaan dan menganggap hanya diri merekalah yang betul. Selamat datang ke planet bumi. Selamat datang ke Malaysia.

Agama adalah isu sensitif kerana ramai orang sanggup mati kerananya. Dalam beberapa pemikiran, agama dianggap candu dan penganutnya dianggap hamba. Dan ada juga yang berselindung di sebalik agama. Ini tidak diambilkira lagi dengan `orang internet' yang berlagak wira apabila timbul isu agama. He he he.

Image result for downton abbey cast

Rata-rata respon yang diterima diinternatet (dari segi bahasa) seolah menunjukan mereka bukanlah dari golongan Downtown Abby (beradab, bertamadun, bersabar). Mereka liar dengan bahasa kasar. Bahasa ini lahir dari keluarga `kasar' mereka. Sebab mak bapak tak bentuk, tak didik serah pada sekolah. Tapi ini isu lain.

Pada pendapat saya yang bodoh ini, isu perbandingan agama sensitif untuk Malaysia, rakyat negara lain `open minded' tetapi tidak bagi rakyat kita. mereka berlagak konon `open minded' saja. Saya percaya kalau diadakan juga ceramah topik sebegitu mesti orang Melayu `show off' lepas tu kutuk agama lain, lepas tu ...bertumbuk.

Dalam hal ini saya berpendapat, ketua polis negara kita bijak.


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home