Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, April 4, 2016

Bilakah seseorang suami mulai rasa bosan hidup rumahtangga?

KEHIDUPAN yang saya lalui adakalanya sunyi adakalanya riuh. Saya juga kadang-kadang bosan, namun kadang-kadang sangat gembira (biasanya gembira sangat bila di kedai makan dan pusat membeli belah, he he he).

Saya rasa adakalanya saya bosan bukanlah kerana saya hidup sorang diri, saya percaya lelaki yang berkahwin juga adakalanya rasa bosan giler dengan isteri dan anak-anaknya..

Sebab itulah saya membuat tinjauan dengan menanyakan perkara tersebut kepada kawan-kawan saya. Saya berpendapat jika saya tanya `direct' mungkin mereka tak berapa ikhlas dalam memberikan jawapannya. Mungkin saya akan dapat jawapan jenis FB (bajet baik).

Jadi saya rasa adalah lebih baik saya tinjau melalui wasap.

Bosan dalam perkahwinan bukanlah suatu yang asing lagi pada zaman sekarang. Namun ramai yang menafikan seolah satu taboo. Bosan yang saya maksudkan ialah...bosanlah. Bosan ini bahaya sebab ia mampu mengancam ikatan kasih sayang dalam rumahtangga. Mungkin lama kelamaan boleh bunuh rasa kasih dan sayang...tersebut.

Tetapi bukanlah bermakna mereka sudah tidak lagi sayang kepada keluarga dan anak-anak jika terlintas rasa bosan tersebut. seperti kerjaya kita jugalah, adakalanya kita rasa bosan dengan kerja kita walaupun kita seorang juruterbang atau pelakon yang handal. Tetapi kita tak berhenti kerja.

Namun sekali lagi saya tekankan bosan adalah elemen bahaya dalam rumahntangga... dalam keadaan kritikal kasih sayang akan bertukar kepada kesian...pas tu bertukar kepada tanggungjawap dan akhirnya dirasakan beban pula. Haaa...

Sorang kawan saya beritahu ianya muncul sebaik sahaja dia dapat anak kedua. Dia rasa bosan sebab anak dia meragam, menangis dan buas sedangkan anak sulung masih juga lagi kecil. Dia lihat hidupnya dah banyak berubah. Keseronokan makin terhakis hilang...yang datang tanggungjawab.

Dan dia lihat isterinya juga terlalu sibuk menguruskan anak-anak dan rumahtangga. Namun dalam bosan-bosan itu dia tetap menolong isterinya kerana dia  kesiankan isterinya.

Bila anak ketiga muncul dia bertambah bosan, namun dia tetap menolong isterinya dan  menjaga anak-anaknya sebaik mungkin. Ia rasa itu tanggugjawabnya...cuma hati nuraninya sahaja yang sepi...

Saya faham benar erti sepi itu walaupun suasana di sekeliling penuh dengan keriuhan...

Saya tak mahu komen apa-apa... saya cuma mahu tahu bilakah biasanya suami mula rasa bosan dalam Rumahtangga...








No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home