Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, April 6, 2016

Alhamdulillah isteri saya tidak bekerja...

"Alhamdulillah isteri saya tidak bekerja..." kata seorang kawan saya apabila saya tanya hal perkerjaan isterinya.

"Saya beruntung" Katanya lagi.

Sebenarnya saya bertambah kagum kepada isteri kawan saya ini apabila saya lihat kawan-kawan perempuan saya bertungkus-lumus bekerja mencari pendapatan untuk keluarga. Kadang-kadang sangat lewat petang baru pulang ke rumah. Seolah mereka adalah penyumbang utama kepada keluarga.

"Saya tidak izinkan isteri saya bekerja walaupun dia ada ijazah sebab saya rasa lebih rugi jika isteri saya tidak berada di rumah untuk menguruskan rumahtangga. Saya dan anak-anak saya". Kata kawan saya sambil membelek-belek pingang mangkuk lama saya yang tersusun rapi dalam almari antik saya yang saya beli di Perak, dan diposkan ke Kuantan...(pasal almari ni kena cerita ke ni? He he he).

"Saya berpegang kepada tidak wajib seorang isteri bekerja, suami yang kena bekerja cari nafkah. Alhamdulilah isteri saya menuruti kata saya sebab dia sedar dia kena taat dengan perintah suami. Dan saya yakin saya dapat dan mampu menyara anak bini saya. Walaupun pendapatan tidak tinggi, kami mampu."

"Awak carilah isteri yang tidak bekerja nanti Man..." Kata kawan saya yang gajinya jauh lebih rendah dari saya. Namun keberkatan gajinya mungkin lebih tinggi dari kita kan? kan?

"Alhamdulillah lagi isteri saya ni jenis yang turut perintah dan tak banyak menjawab. Sebabnya mungkin dia faham cara hidup islam. Dia pun setuju dan akan urus rumahtanga sebaiknya. Dia juga beritahu saya jangan anggap dia bekorban kerana rela tak kerja, dia beritahu saya dia memang redho"

Saya diam sahaja tapi kepala saya berputar ligat. Susah nak dapat perempuan macam ini. Macam nak cari orang perempuan bertudung di kelab malam. Kebanyakannya memang mahu bekerja dan `demand' banyak perkara walaupun tak belajar tinggi dan muka ala-ala ada jea. Namun saya juga bimbang pun ada. Kalau diceraikan suami macam mana? Saya yang pendek akal ini bertanya dalam hati.

"Yang paling penting ialah rahmat tuhan atas pendapatan dan rumahtangga kita Man. Tapi saya sangat beruntung dapat isteri seperti itu..."

"Tapi kami tidaklah hidup mewah. Tidak ada rumah besar, kereta besar, pakage Astro mahal tak ada la, ke Karabi tak ada la...dan sebagainya. Kami hidup ikut pendapatan. Dan setakat ini alhamdulillah kami ok jea.".

"Rahmat dan rezeki tuhan tidak boleh kita lihat pada gaji saja Man. Masa bersama keluarga juga adalah rezeki" Tambah kawan saya sambil memuji koleksi pinggang mangkuk saya kelas dan cantik menawan. Masa dia puji saya rasa nak terbang. He he he. Tapi riak kan pulak...

Saya rasa terpukul sekejap sebab sejak dulu saya rasa patut sangat isteri bekerja sebab kalau tak membazir la belajar tinggi-tinggi.

"Menuntut ilmu tu wajib bagi lelaki dan perempuan Man, tapi wajib bagi lelaki bergelar suami bekerja. Dan atas alasan apa pun tidak wajib bagi perempuan bekerja. Islam itu mudah dan banyak hikmahnya" Jawap kawan saya seolah-olah tahu akan persoalan di kepala saya.

"Dan Man... cuba Man lihat ramai suami yang mula `lepas tangan' dan ada pula tergamak tidak kuat bekerja apabila lihat isterinya ada potensi bawa duit lebih ke rumah..."

Saya rasa sayu sangat dengan kata-kata kawan saya. saya rasa terpukul sangat. Dulu saya ingatkan kehidupan yang sesat adalah seperti terjerumus dangan ajaran sesat atau duduk berdisko menari dan berpegangan dengan GRO yang seksi mendada dan ala-ala manja letuk begitu. Rupanya kita boleh sesat dengan banyak cara, dan lebih teruk lagi kita bawa sekeluarga kita sesat bersama-sama...

Saya insaf sekejap...


Abang Jan: Duhai isteri yang belajar tinggi-tinggi, bukan wajib ke atas kita bekerja, adalah lebih wajib menjadi madrasah terbaik bagi si buah hati kita (anak-anak dan suami).

Duhai lelaki:









No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home