"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 30, 2012

Rumah oh rumah...

Saya membeli sebuah rumah kecil dibelah dua (semi D) di tepi tasik (tasik buatan, sekangkang kera kecil jea...) bukan tujuan spekulasi untuk dijual. Bukan juga kerana nak beritahu orang kampung yang penghijrahan saya ke Pahang berjaya.

Saya membelinya kerana saya harus ada rumah, kalau kita handsum tak berharta, tak guna juga...(handsum ke saya?). Tetapi kalau tak handsum tak berhata, lagilah parah. Haaa... Saya juga berfikir kalau tak beli pun duit habis begitu sahaja. Saya bukan seperti rakyat jepung yang suka menyimpang duit.

Dan apabila saya ke bandar Kuantan, saya akan ada tempat lepak kat sana. Kira rumah hinggaplah ni. Best sangat.

Apabila kontraktor beritahu rumah saya akan mencecah RM300K, saya tidak terkejut mana. Saya tahu benar akan keadaan pemilikan rumah dan spekulasi rumah di Malaysia. Harganya lebih mahal daripada sesetengah maruah manusia. He he he. Jangan marah.

Dulu sebaik sahaja kawasan perumahan saya siap dibina oleh pemaju, tup-tup sudah ada pembeli rumah yang meletak papan tanda `untuk dijual'!. Ya, ada orang beli rumah untuk tujuan spekulasi. Sebab mereka tahu selepas dapat CF, harga makin tinggi. Haaa... Maksud saya berniaga rumah. Senang-senang dapat untung puluhan ribu.

Tapi baguskah tindakan ini? Sebab ramai lagi orang yang betul-betul mahu beli rumah untuk diduduki anak bini. Seorang kawan saya dah kaya dengan aktiviti begini...tapi tindakan sebegini ada moralnya yang diperkatakan. Bukanlah dia tak bermoral pula maksud saya, kepiah selalu atas kepala... cuma ya lah kan...sudahlah pemaju rumah berniaga, pembeli rumah pun nak berniaga juga? Haaa...

Taukah anda? Membeli rumah semata-mata untuk membuat pelaburan jual semula akan secara langsung menyebabkan harga rumah secara keseluruhan pasaran naik mendadak. Ya la mereka meletakn harga baru di pasaran rumah. Masalahnya akan timbul menyebabkan mereka yang benar-benar nak beli untuk diduduki tidak dapat memenuhi hasrat tersebut. Atau mereka membeli dengan harga yang mahal dari pemilik rumah yang pertama tadi. Pergerakan aktiviti sebegini menyebabkan harga secara keseluruhan naik... Haa...

Saya cadangkan sebuah rumah yang dibeli tidak boleh dijual selagi tidak lebih 5 tahun usia rumah. Dan cukai yang tinggi dikenakan jika rumah tersebut di buat Homesetai.. Buatlah akta kat parlimen ke. Cuba tengok dasar perumahan jiran kita Singapura ke, haaa....

Jan: Ada orang kata rumah kita syurga kita kan? Betul ke? Boleh jadi neraka juga kalau silap gaya kan? he he he.


No comments:

.