"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, August 13, 2012

Akak kata "mereka dahaga kasih sayang..."

Pada ziarah saya ke rumah anak-anak yatim tersebut, saya berbual panjang dengan pekerja yang rumahnya juga di kawasan perkarangan asrama anak yatim tersebut. Maka dia tahu benar akan kehidupan anak-anak yatim ini.

Dan apa yang memeranjatkan saya akak kata ada juga yang bukan yatim tetapi `diyatimkan' oleh bapanya yang tak bertanggungjawab, celaka dan sial. Malas saya nak bercerita panjang bimbang pula saya tak dapat mengawal emosi, saya mencarut.

Cerita akak, banyak yang menarik hati saya. Banyak juga yang mengharukan hati saya apabila mendengar celoteh akak pekerja tersebut. Akak tersebut beritahu perkara yang paling dikehendaki oleh mereka ialah kasih sayang dan perhatian. Haaa... Masa dengar cerita rasa nak menangis dan peluk jea akak tu, tapi apa kata masyarakat nanti? jadi saya ambil kucing yang berkebetulan lalu, saya peluk kucing tersebut. tapi saya pastikan dulu kucing itu gemuk, comel dan tak berkurap!

Kata akak, manusia yang membesar tanpa kasih sayang tidak akan dapat menilai kasih sayang yang diberi. Mungkin akak tersebut berfalsampah. Tetapi saya renung dalam-dalam... Mungkin maknanya mereka jadi kasar dan memberontak sebab jiwa mereka tidak pernah menerima kasih sayang. Meraka payah nak berdisiplin sebab tak ada orang yang betul-betul ikhlas memberi kasih sayang.

Kita yang ada mak bapak, datuk nenek dan moyang ni, tak menyelami apa yang mereka rasai dan lalui. Anak yatim bukan semua kuat, ada yang lemah dan merasai keyatiman tersebut. 

Yatim bererti sedih atau sendiri...

Jan: Dan kita yang mungkin terlebih kasih sayang sebab itu lah hidup tak tahu ke tengah ke tepi...he he he ( baca dengan nada satira)


No comments:

.