"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 9, 2012

2 helai baju raya, kalori dan Nazim Othman

Semalam saya berbuka di rumah kawan saya, Siti Marzam. Dia ada menalipon saya di opis menjemput saya secara peribadi. Walaupun agak sibuk gila kerana menggantikan kelas cuti raya, saya tidak mahu menghampakan beliau. 

Di rumahnya, saya hanya berbuka dengan sesenduk nasi. Saya makan nasi kerabu. Sebenarnya saya menahan diri daripada menambah. Ya allah bestnya nasi kerabu orang Kelantan buat. Semua ada termasuk budu dan telur masim. Tetapi saya berjaya kawal nafsu saya. Saya tidak menambah nasi. Saya menambah budu.

Saya menahan diri kerana banyak sebab, antaranya saya mahu pakai baju yang cantik pada hari raya. Oleh kerana saya tidak kahwin maka saya berkemungkinan besar akan dipandang tumpu oleh keluarga, sanak saudara dan jiran-jiran pada hari tersebut. Maka saya kena berada pada tahap tersegak. Tidak mahulah nampak terlara dan tidak terurus (padahal dalam hati tuhan jea tahu...).

Saya jarang beli baju, jadi baju raya saya akan dipakai juga sebagai baju basahan biasa selepas hari raya. Saya juga sudah lama tidak membeli baju. Entah kenapa semasa ada offer, saya sambar 2 baju yang saya rasa menarik. Dalam pada itu saya beria berfikir jangan budget melebihi RM150. Saya hanya mahu membeli baju, seluar masih ada yang baru, jarang saya pakai. Saya suka berseluar jeans ke sana ke mari.

Sebenarnya saya beli 2 helai sebab saya tak tahu nak pilih yang mana satu.

Bila saya balik rumah terus saya display di bilik persalinan saya. Saya sengaja tidak membuang tanda harga sebab kononnya nak nampak mewah bila masuk bilik tersebut. Teruk saya kan? He he he.

Saya harap saya nampak segak pada hari raya nanti. He he he. Perlukah kita segak? Rasanya perlu sebab kita nak merayakan kemenangan kita kerana berjaya puasa selama sebulan. Haaa. Insyallah cukup sebulan puasa saya.

Kawan saya kata yang ini lebih cantik. (saya sudah menunjuk kepada kawan-kawan, he he he)

Saya hanya beli baju 2 helai sahaja. Harganya murah sahaja sebab harga diskaun. Saya membelinya saiz kecil sikit dengan berharapan akan muat nanti. Saya juga rasa bersyukur kerana badan saya telah turun kepada 78kg daripada sebelum puasa 86kg. Saya sudah turun 8 kg (8kg x 7700 kalori = 61,600 kalori).

Di East Kost Mol (ECM) banyak baju yang cantik. Tetapi bila saya terai, tidak menarik di badan saya. Bahagian perut saya menonjol. Ya, saya bukan muda lagi. Pelik kan? Masa kita muda banyak baju yang menarik di badan kita tapi kita tak ada duit nak beli, tapi bila dewasa vice versa (sebaliknya).

Kawan saya kata 1kg = 7,700 kalori. Nak hilangkan 100 kalori kena lari 2 pusingan padang atau 15 minit berlari. Berlari 1 km baru hilang 500 kalori. Teruk kan?. Nasib baik berpuasa, hancur luluh juga kalori tersebut.

Tiap-tiap hari saya cuba pakai baju ini dan berdiri depan cermin panjang. Kadang-kadang balik kerja pun saya terai baju ni. Jadi macam penyakit pula, he he he.

Bila saya pakai, saya perasan macam Nazim Othman pun ada. He he he, Tetapi saya taklah handsum sangat macam dia. Saya ala kadar jea handsumnya. Dah 40an...(awal 40an). `SK II for Man' pun tak dapat menentang kudrat alam.

Nazim Othman (bintang baru arena seni lakon Malaysia)


Kembali ke tajuk posting. Pendek kata, banyak baju yang cantik tetapi tidak cantik di badan saya sebab saya gemuk.

Tetapi AWAS menjelang raya... saya akan muncul dengan bentuk badan yang lebih menarik. He he he. Insyallah.

Jan: Harap dapat turun beberapa kilo lagi...untuk hari raya pun jadilah...he he he.

3 comments:

Nong Andy said...

Bila encik pensyarah kata " byk baju raya cantik tapi x cantik di badan saya, sebab saya gemuk"

kata2 tu pun sesuai sgt dgn saya :D

sukiman said...

dan baju yang fesen kecil-kecil tu ada yang bukan sahaja cantik tetapi murah.Perasan tak?

Nong Andy said...

ya.. memang dah lama perasan. tapi malangnya baju cantik dan murah tu bukan utk saya.. :(

.