"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, August 13, 2012

Video Iklan Raya Bernas 2012 – Mampu Membawa Keinsafan



Dengan gaya kehidupan saya yang mengada modern dan sibuk ini (kononnyalah, padahal tak modern mana pun. He he he. Kadang-kadang kuno jea.), saya jarang menonton tv kecuali HBO. Maka saya terlepas tengok iklan raya BERNAS 2012. Bila kawan-kawan saya memperkatakannya, saya tidak tahu apa saya nak komen pasal iklan tersebut.

Saya tidak tahu rupanya telah ada iklan hari raya sebaik Petronas. Kawan saya Adnanlah yang tolong sendkan melalui email untuk saya melihatnya. Iklan Hari Raya Bernas 2012.

Iklan ini tidak sama dengan iklan lain. Iklan biasa, biasanya menunjukan bunga api, ketupat, datuk-nenek, opah moyang atau bergoyangan punggung/kopek wanita sebab teruja giler bila membeli belah. Ternampak semua lurah dendam dan sewaktu dengannya. Mereka gembira sangat.

BERNAS (Padiberas National Berhad) dulu dipanggil LPN (Lembaga Padi Beras Negara) adalah berkaitan dengan makanan iaitu beras (yang kita makan tiap hari tu). Tetapi bulan puasa ni saya lebih suka berbuka dengan mee goren. Pun begitu apabila ke rumah kakak atau majlis, saya jamah juga sesenduk dua nasi. Rindu.

Walaupun kita banyak mengimpot beras dari luar negara, hampir 50% jugaklah BERNAS memenuhi keperluan (permintaan) beras negara. Namun posting ini bukannya pasal asal usul BERNAS tetapi syahdu iklan rayanya.

Kawan-kawan saya ada menangis bila lihat iklan ini. Subjek utama adalah anak yatim. Satu subjek yang sensitif bagi masyarakat kita.

Jan: Saya tidak menangis, tetapi saya menangis teringatkan seseorang bila lihat iklan ini...(pulak dah).

No comments:

.