"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, May 12, 2012

Eakong tak sejuk

Sudah hampir 3 minggu saya terasa bagai berada di dalam oven. Baju kemeja saya basah. Rasa panas. Rasa pening kepala pun ada.

Memang panas kalau kereta kita tidak ada eakong (penghawa dingin), atau rosak. Saya pula pada mulanya memang membiarkannya dengan berharap moga-moga eakong tersebut akan berfungsi semula. Tetapi tunggu punya tunggu, saya dapati air kon tersebut tetap hanya keluar angin sahaja (gas) tetapi tidak sejuk.

Saya tanya kawan saya. Ada yang beritahu mungkin gas kereta saya dah habis. saya terbayang tong gas di rumah....

Sekarang petang hujan, bila hari hujan saya rasa macam peguin pulak sebab kaca di sekeliling nampak basah dan sedikit kabur. Bahaya untuk pemandu yang semi-mahir seperti saya.

Saya cuba buat-buat pandai. Saya  cuba buka bonet depan kereta tetapi tidak berjaya. Kita sebenarnya kena hulurkan jari celah bonet baru buka. Saya guna berus gigi untuk cokeh tetapi tidak berjaya. Pada masa yang sama saya malu pulak tanya kawan-kawan sebab mana ada insan di dunia fana ni dah 3 tahun lebih  pakai kereta tetapi tak pandai mana nak buka bonet depan kereta? Haa...

Saya ni bab-bab pasu tahulah serba sedikit. Bab-bab kereta ni ziro (kosong). Maka saya tanya kawan saya kat opis dan dia beri alamat ke bengkel kereta yang boleh tolong tengokan.

Bila sampai di kedai saya tengok kedainya berselerak. Tapi ya la kan tak kan tersusun pulak, mereka bukannya jual milo. Saya tengok dan perhatikan dan saya buat kesimpulan yang saya tak tahu barang -barang tersebut telah diguna atau tidak, yang rosak atau tidak.tertimbun gitu jea.

Pengomen (pomen) tersebut tak banyak cakap dan jenis tak mesra alam. Ya lah kan kalau mesra tentu jadi DJ atau jual insuran.

Saya ada tanya "apa punca eakong kereta saya rosak? Dia jawab "biasa la myvi ni airkon dia rosak". Seingat saya kawan saya ada yang dah berMyvi selama 7 tahun tapi tak rosak pun. Dia tidak menjawab soalan saya dengan tepat, he he he.

Saya hulur RM80 dan ambil benda yang rosak tersebut sebagai buat kenangan. Entah apa benda tu saya tak tahu. Kalau tanya pun saya tak ingat tetapi macam pelekat jea.

Jan: Sampai hari ini saya tidak tahu punca eakong kereta saya rosak...

1 comment:

Nong Andy said...

aircond kena services.. kalau x pernah services.. x heranlah hangkang hehehe..

.