Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, May 28, 2012

Gelagat politik sesetengah kawan-kawan saya

Kampung saya di daerah Besut, negeri Terengganu. Daerah Besut bersempadan dengan Kelantan. Di Pantai Timur, parti pembangkang mempunyai pengaruh yang besar dalam kehidupan seharian. Sepanjang umur saya, parti PAS pernah memerintah negeri Terengganu sebanyak 2 kali.

Ramai juga kawan-kawan baik saya terdiri daripada parti pembangkang, yang tidak memilih kerajaan sekarang (Barisan Nasional) sebagai kerajaan yang mereka percaya dapat memberikan kesejahteraan. Pun begitu saya juga mempunyai kawan-kawan yang bukan sahaja kuat menyokong kerajaan tetapi juga turut sama menyumbangkan input kepada plan pembangunan negara.

Saya terfikir pasal politik ini apabila saya melihat bendera parti pembangkan dan parti pemerintah sudah semakin galak dikibarkan. (gambar sebelah hanyalah sebagai hiasan).

Sepanjang jambatan yang ada, semasa saya ke Kuantan juga di kiri kanannya  sudah ada bendera banyak terpacak/dipacak seolah bahang pilihanraya semakin dekat.

Saya teringat kepada suatu peristiwa pelik tetapi benar yang berlaku di daerah saya. Kisah kawan-kawan saya yang berbalah kerana parti. Dan mereka biasanya berbalah hanya 5 tahun sekali bila menjelang pilihanraya.

Alhamdulilah setakat ini saya tidak terlibat dengan mana-mana perbalahan. Mungkin saya tidak pandai menimbulkan isu dan tidak pandai nak pengaruhi orang.

Sekarang saya sudah 11 tahun di Pahang, namun saya percaya sekarang ini kawan saya tersebut sedang `berperang' sesama sendiri. Pilihanraya lepas khabarnya mereka hampir tampar menampar di bandar Jerteh. Mereka juga menggunakan kata-kata nista bila hati sudah panas.

Namun sesudah pilihan raya mereka berbaik semula. Juga sama-sama buat benda yang tak baik. Saya malaslah nak cerita apa benda tak baik itu...he he

Jan: Dalam dunia politik ada macam-macam gelagat...perangai


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home