Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, May 25, 2012

Beberapa cara merompak...

Asalamualaikum para pembaca blog, semoga sihat semuanya, semoga kita selalu bersyukur kerana kita masih sihat dan masih ada masa untuk membaca blog. 


Maksud Abang Jan ketika kawan-kawan seagama dan yang tak seagama (selit unsur kemanusian) kita kebuluran di Afrika, berperang di India, kita masih lagi boleh bersantaian membaca blog, he he he.


Sebentar tadi Abang Jan giat melupuskan email-emal lama, ada antaranya email yang Abang Jan terima sejak Zaman kucing kirong (zaman lama) tetapi masih menyimpangnya. Ada banyak email menarik yang kawan-kawan Abang jan emailkan. Mereka tu memang kaki fowed (forward)email.    


Kawan Abang Jan ini pun hidup sorang diri. Katanya bila dia masuk rumah dia tak kan keluar-keluar lagi, he heh.


Email ini dihantar pada tahun 2008. Abang Jan nak lupuskan, dan tiba-tiba ada terbaca di bawah, dia mita Abang jan sebarkan, maka Abang Jan sebarkanlah: 


Tajuk: Cara terbaru yg digunakan pencuri untuk memerangkap mangsanye.

Kes pertama, dengan mendatangi rumah dan mengatakan ada surat utk orang yg beralamat dirumah tersebut.Kawan-kawan nye yg lain akan bersembunyi bg mengelakkan tuan rumah dpt melihatnye. Kes ini telah berlaku berhampiran dgn rumah saya.Rumahnye di datangi oleh lelaki yg tidak dikenali dengan mengatakan ada surat untuk Azhar.Tuan rumah (perempuan) tersebut hanya bercakap dengan lelaki ini melalui pintu rumahnye. Setelah hampir setengah jam berdebat dengan lelaki tersebut, tuan rumah ini memanggil jiran dibelakang rumahnye...Jirannye (Lelaki berbadan agak besar) bersemuka dengan lelaki tersebut melalui pintu pagar hadapan dan terperanjat apabila melihat disebalik tembok tersebut ada 2 org lelaki lagi. Setelah melihat jiran tuan rumah itu, lelaki tersebut berlalu pergi. 

Kes ke-2 dimana punca bekalan air utama diluar rumah dimatikan. Pencuri menggunakan cara ini utk memerangkap mangsanye apabila tuan rumah tersebut ingin membuka semula paip air itu... 


Kes ke-3, dengan menggunakan Tangisan bayi.Peluang pencuri adalah apabila tuan rumah tersebut cuba mencari punca tangisan bayi tersebut. Kesemua kes tersebut berlaku sekitar jam 11.30 mlm dan ke atas. Jangan cuba keluar dari rumah sekiranye anda seorang berada dirumah. Tolong sebarkan perkara ini untuk keselamatan kite semua.


Sebenarnya setelah membaca email tersebut, hidup Abang Jan sedikit sebanyak berubah. Abang Jan tak lagi sewenangnya layan bila ada orang tersengeh depan pagar rumah Abang Jan memberi salam. Biarlah hatta seseksi manapun atau pengutip derma bermuka zuhud. Bukan apa, bukan Abang Jan tak ada nafsu atau tangkai jering (kedekut) tetapi Abang Jan bimbang mereka sebenarnya menyamar jadi seksi atau ustad. 


Tapi kalau ada orang lain menemani di rumah Abang Jan, Abang Jan layan sebab...? Sebab lagikan masyarakat jahiliah Arab pun melayan tetamunya dengan baik. Inikan kita yang hampir jahil (he he he, jangan marah, hari ini hari jumaat).


Abang Jan bukan sombong, tidak semestinya orang yang handsum sombong belaka (he...he he he prasan pada hari jumaat). Kadang-kadang lebih baik kita berhati-hati. Cegah sebelum kena sebab zaman sekarang bukan seperti zaman dulu. Kadar jenayah rancak serancak kadar inflasi...he. 



Abang Jan:  Memang laaaa...sesuatu itu kalau nak jadi, jadi jugak. Tapi dari pihak kita, kita wajib ambil tindakan untuk mengjindarinya.


Jangan dedahkan diri dalam bahaya sama ada sengaja dan tak sengaja. Sekian. Wallahualam...(unsur agama sempena hari jumaat)


Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home