Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Saturday, October 26, 2013

Budget dan kita...

Katalah kita sikat rambut kita elok-elok, dan pakai fair and lovely kat muka (ada pakai kat peha ke?). Lepas tu kita duduk diam-diam di tempat awan seperti perhentian bas ke, depan pasaraya Tunas Mengada ke, atau kat simpang-simpang jalan pejalan kaki. Kita kemudiannya tiba-tiba menyapa pejalan kaki tersebut (orang awam) dan bertanya "Adakah anda membuat budget 2014 untuk diri atau keluarga anda?".

Aci kerat jari, antara 10 orang yang kita tanya tak sampai pun 0.8 orang yang melaksanakannya. Malah jangan terkejut jika mereka teragak-agak untuk menjawab soalan lain berikutannya seperti "Agak-agak berapa pendapatan anda tahun hadapan?", "Apa benda/perkara besar yang mahu dibeli" dan "berapa simpanan yang nak dikumpul tahun depan?".

Dalam bab-bab merancang kewangan ini kita memang tidak berapa pandai dan mahu, lainlah bab berbelanja kalah orang kaya. Maksud saya orang kaya ada la juga sifat nak mengkayakan diri mereka. He he he. Saya tidak menuju perkara ini kepada pembaca, saya juga begitu. Saya tidak merancang dengan kemas...Dalam bab-bab kewangan saya masih lagi macam orang purba dalam gua.

Saya dapati saya selalu tidak cukup wang kerana alah atau selalu tertarik dengan barang-barang yang menarik yang biasanya mahal. Saya pun rasa pelik dari mana perangai ini datang... Emmm mungkin dari mak saya kot.

Maka saya sedar, saya tidak akan kaya raya. Ramalan kawan saya yang kononnya saya akan mati dalam mewah dan kesunyian mungkin tak tepat. Saya mungkin mati di rumah orang tua. Saya tidak tahu bagaimana hendak berjimat-cermat. Itulah kelemahan saya. Saya rasa pembaca juga ramai yang macam saya kot. Jangan menipu diri, he he he.

Maka malam tadi saya kalikan (darabkan) gaji bersih saya kepada 12 bulan. Gaji bersih tersebut sebenarnya taklah suci bersih kerana tak lagi ditolak rumah, kereta dan bil-bil. Maka dengan jumlah yang terkumpul, memang patutlah saya berkereta Myvi dan lupakan cadangan nak renobek dapur...

Cuba pembaca blog saya ambil pen dan buat budget 2014.

Jan: Haaa...




1 comment:

Dila Aziz said...

sejak kelahiran anak ke5...saya menjadi org yg sgt berkira...sedangkan sebelum ni saya jenis perabih kan duit...sampai negatif gaji bulanan saya...
kemudian saya cuba cari satu worksheet di excel format tuk money planner...sebelum saya terima gaji saya akn bahagikan duit2 saya kpd beberapa bahagian...dari situ saya dpt lihat saya mampu saving sebenarnyer yg mana sebelum ni satu sen pun saya tak simpan....

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home