"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, October 22, 2013

Kisah bil-bil rumah kawan saya?

Seorang kawan maya saya beritahu dia selalu juga membaca blog saya. Katanya walaupun dia tak kenal saya tetapi dia suka membacanya. Katanya lagi kadang-kadang penulisan saya mengada-ngada (he he he) tetapi dia tetap baca. 

Dan katanya dia nak mengadu pasal hubungan dia dengan isterinya. Dia minta saya beri pendapat. Saya terus bersetuju dengan hasratnya dengan dua syarat. Pertama saya akan postkan kisahnya dalam blog saya. Kedua, jangan berasa hati atas pandangan saya, he he he.

Saya tidak tahu bagaimana nak mula bercerita tetapi saya rasa kisah ini lebih dari sekadar mengenai bil-bil. Kawan maya saya beritahu isterinya selalu menyuruh dia jelaskan bil-bil rumahnya, juga jelaskan segala maknika lain. Saya rasa kisah ini kisah yang amat biasa. Yang luar biasa ialah isteri menyuruh jiran tetangga atau adik ipar menjelaskan bil tersebut. Baru haru kan? He he he.

Dia banyak bercerita dan saya `nampak' masalahnya bukan pasal bil-bil. Lagipun sapalah di atas mukabomi ni yang tak bayar bil?. Bil Gates pun bayar bil. Dapat saya simpulkan masalah komunikasi antara pasangan. Amboi say ani macam pakar pulak dah.

Dengan ada tiga orang anak, rumah berkubang hanyar (tak terurus) dan usia perkahwinan yang mengjangkau lapan tahun, saya mengambil keputusan hubungan suami isteri tersebut dalam phasa `tiada manisan dalam madunya'. Maksud saya mereka suami isteri hanya berkomunikasi atas tanggungjawab. Antaranya ketika isteri menyuruh suami membayar-bil-bil atau suami memakan makanan masakan isterinya. Dalam usia perkahwinan sebegini aktiviti hubungan intim juga hambar dan tawar. Lemak tak berkrim gitu. Tiada lagi hubungan seks yang menakjubkan dengan persembahan-persembahan baru yang praktikal hangat. Tiada lagi lazat hingga menjilat jari macam KFC. Pendeknya tiada sesuatu yang bahru dan memang tidak ada usaha ke arah itu. Buat seks pun sekadar mahu letihkan badan sementara nak tidur lena. Haaa...

Itu bahru cakap pasal seks, dalam komunikasi bukan seks juga bak jadam pahitnya. Itu pengakuannya. Maka apa setiap pasangan melihat perkahwinan sebagai beban yang harus ditanggung dalam perkahwinan tersebut. Kawan maya saya mengaku bahawa perkahwinan yang dia ada tidak seperti yang dia bayangkan... Pulak dah. Setelah lapan tahun? Huh!

Nampaknya tiada pendapat yang boleh saya berikan. Sebabnya ialah ini bukan masalah besar pun. Dalam setiap perkahwinan memang ada phasa `tiada manisan dalam madunya' atau maksud sebenar saya ialah perhubungan tersebut sudah tidak teruja lagi. Ini kerana kedua pihak sudah ambil mudah. Tiada satu pihak pun cuba menyuburkan apa yang patut kembali subur.

Haaa...

Jan: Sekian...


He he he

2 comments:

Anonymous said...

hebatlaa suki,mcm pakar heheheh - Ma Pekan

sukiman said...

hehehe

.