Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, October 28, 2013

RM50 juta untuk Tabung Keusahawanan Graduan

Pagi ini saya sakit perut. Selepas membuang air besar (akibat minun teh kurus), saya terus membasuh berak saya dengan sabun pencuci muka jenama Garnier. Rasa `berangin' pula, he he he. Saya baru teringat sabun mandi saya telah kehabisan stok. Biasanya saya guna sabun Lux untuk sabun basuh berak (jenis patel touch). Dan untuk sabun badan saya pakai sabun jenis cecair Detol. Saya bukannya nak ceritakan perilaku atau tatacara saya berak tetapi ianya hanya permulaan untuk mewujudkan situasi bilik air.


Sedang saya sabunkan badan saya dengan cecair Detol, saya teringat akan isu pengangguran di kalangan belia Malaysia. Agak sukar untuk saya percaya bahawa kadar pengangguran belia Malaysia adalah antara 9 hingga 10%. Maksud saya, adalah sukar untuk percaya ialah kerana dalam suasana ekonomi yang penuh sumber yang masih tidak dikomersialkan sepenuhnya, masih ada orang tidak ambil peluang untuk bekerja.

Saya teringat pula sabun Lux- Patel touch sudah tidak ada di pasaran. Dah lama saya cari. Bagi saya ia adalah sabun Lux terbaik yang pernah wujud. Saya tidak guna selainnya. Kalau jenis ini muncul lagi di pasaran saya akan beli dua dozen (24 bar) sekaligus. Itulah terlintas tekad difikiran saya...

Rata-rata bersetuju sebab utama mengapa belia kita `rela' menjadi penganggur adalah kerana faktor memilih kerja. Yalah kan dalam suasana dan gaya hidup sekarang belia-belia memandang kerja yang `best-best' jea. Walaupun keputusan SPM cukup makan dan malas nak sambung belajar lagi, mereka tetap mahu kerja yang ada kelas, glamour dan vouge. Pelik kan? Mereka tidak mahu kerja seperti pertanian atau berniaga...

Begitu juga dengan belia lepasan universiti tetap `rela' menganggur daripada kerja di bidang luar kelayakan. Mereka tidak mahu kerja selain kerja yang bertepatan dengan ijazah. Ini tak pelik kan?

Dalam situasi sekarang, tidak terjamin selepas tamat sekolah atau universiti kita akan terus dapat kerja.  sekarang kita berada di zaman yang penuh mencabar. Tidak pula saya bermaksud zaman dulu tidak mencabar, tetap mencabar bagi yang memandang ke depan.

Masuk universiti dan dapat ijazah pula macam dapat sijil SPM dah. Taraf ijazah dah sama dengan SPM. Maksud saya ramai dah yang dapat degree tidak dapat kerja. Jadi adalah dicadangkan para belia yang ada minat, suburkanlah diri menceburkan terjun dalam bidang keusahawanan. Dalam belanjawan terbaru sejumlah dana telah peruntukan khas, dikhaskan kepada graduan yang minat jadi usahawan. tetapi perlu diingat yang pipih tak datang melayang, yang bulat tak datang bergolek. Kena usaha. berus gigi yang mahal tak menyebabkan gigi kita putih!

Kalau tidak berani berskala besar, mulakan dengan skala kecil. Iannya boleh buat latihan atau praktikal untuk ke arah yang lebih besar. Perlu fikir kerjaya keusahawanan dan bagaimana langkah-langkah untuk menempuhi bidang keusahawanan. Jual Tupperware pun tak apa.

Tapi kalau nak sekelip mata jadi kaya dan senang, bahagia. Dalam mimpi jealah. Dunia hari ini memerlukan kita bangun seawal empat pagi!.

Jan: Dalam keadaan tanpa seurat benang pun saya masih lagi memikirkan masalah negara...he he he

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home