"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, October 23, 2013

P.S. I love you (2007)

Semalam saya bermimpi bertemu dengan orang yang paling saya rindui. Dia datang untuk tidur di sebelah saya. Kami tidak sempat buat seks dalam mimpi tersebut (mungkin tak ada rezeki atau plot mimpi ni bukan pasal seks). Saya hanya merenungnya dengan kasih sayang, bukannya bersunsurkan keghairahan. Dan saya juga melihatnya menyandar di sebuah kereta bercakap dengan seseorang muda. Saya tidak nampak adakah orang muda itu lelaki atau perempuan. Sebabnya mata dan perasaan saya melihatnya dengan penuh rindu. Sekarang dia berambut panjang...detik hati saya dalam mimpi itu.



Beberapa babak dalam mimpi tersebut adalah seperti sebijik babak dalam filem P.S.I Love You (2007). Ya, kerana terlalu menghayati cerita, ia terbawa dalam mimpi... Ada banyak perasaan, tidak boleh saya menulisnya di sini. Bukan kerana tidak mahu tetapi kesesatan dalam mencari ayat yang tepat. Saya pasrah.

Ini kali pertama saya lihat filem ini. Entah kenapa saya mahu melihatnya saya sendiri tidak mengerti. Mungkin sekarang saya suka melihat filem kisah cinta. Ini menghairankan kerana saya kerana sebelumnya saya tidak suka filem bertema cinta. Saya benci dengan happy ending sedangkan saya menderita... (kes dengki ni kot, he he).

Cerita ini berkisarkan seorang janda muda yang menghadapi episod-episod kematian suaminya. Maksud saya bagaimana beliau mengharunginya. Dia sangat sayang ke suaminya.

Tapi kata mak saya memang la kalau berpisah mati perkara yang baik-baik sahaja yang diingati...Rasa kehilangan sangat. Tapi kalau bercerai hidup (bercerai) perkara dan kenangan yang jahat dan menyakitkan la yang selalu diingati terutama pihak yang dicurangi. He he he, mak saya kata memang begitu, tapi betul juga katanya kan?.

Dia (watak utama) harung segalanya antaranya rumah tidak berkemas (saya pun gitu dulu), kuat makan (saya pun gitu dulu), bercakap sorang (saya pun begitu dulu). Namun dalam kes saya saya tidak duda sebab saya tidak berkahwin. Dan dia meninggalkan saya, bukannya meninggal dunia. Haaaa




“Life... It's a great and terrible and short and endless thing. None of us come out of it alive.”


Kita kembali kepada cerita ni. Cerita ini adalah dari novel Cecelia Ahern yang bertajuk sama dengan filem. Saya pernah membeli novel-novel beliau untuk anak saudara saya dulu. Saya tidak membaca novel beliau maka saya tidak tahu sama ada dia pandai menulis atau tidak. Tapi cerita yang difilemkan ini bagus. Ada ayat-ayat yang meruntun jiwa... Namun tidaklah bagus sangat. Saya beri 3.8 bintang.

Dalam satu adengan saya merasa sedih sangat. Saya beri kepada saya 5 bintang kepada saya sebab kesedihan itu... (he he he, saya dapat jugak bintang, pelik. Nak jugak). Pada masa itu watak utama sedang duduk di kerusi berpakain hebat dan berhias diri untuk `berjumpa' dengan pasangannya. Dengan hanya duduk di situ dia ternampak-nampak seolah pasangannya ada seperti tidak mati. sedih sangat masa ni...

Dalam kesedihan itu saya cicah roti dan saya juga makan dengan enaknya cendawan goreng tepung. Rasa macam ayam pun ada....lepas tu saya






4 comments:

LilYLiZ@ said...

Saya suka filem ni. Filem one day lakonan anna hathaway pun best

LilYLiZ@ said...

Saya suka filem ni. Filem one day lakonan anna hathaway pun best

Nong Andy said...

Aku suka n3 ni.. buat aku gelak sendiri.. lagi-lagi part penulis pun sibuk dapat bintang kakkaakak..

encik pensyarah, adakah ayat tergantung di akhir tu di sengajakan?

sukiman said...

Lililyza,

nanti saya cari citer tu...

Nong,

lepas tu...lepas tu saya menangis...hehehe.

.