Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, May 26, 2016

Sisi negatif kaum perempuan dalam drama Melayu

Saya bukan peminat drama Melayu petang-petang. Saya bukan anti drama Melayu atau cerita Melayu atau filem Melayu, cuma saya tidak suka lihat terlalu banyak unsur negetif yang diserapkan kepada minda masyarakat. 

Ada masyarakat yang sedar dan mula menjauhi drama Melayu, namun majoritinya tak sedar-sedar...

Perempuan Melayu direndahkan martabat dan maruahnya dalam drama-drama tersebut. Sekali tengok kita tidak perasan namun bila kita lihat dengan akalbudi, kita nampak bahayanya pembentukan watak wanita sebegitu.

Tidak kiralah wanita yang bertudung atau yang free hair, semuanya bergedik kejar jantan, berebut-rebut lapar jantan. Jantannya pula alaihai...digambarkan sangat rendah kecedikannya, hanya banyak harta dan bergaya.

Cerita-cerita sebeginilah yang selalu disogokkan dalam minda masyarakat kita. Asal watak perempuan jea, mesti berebut jantan. 

Drama-drama sampah sebegini khabarnya mendapat rating yang tinggi, jadi nampak sangat masyarakat kita secara terang-terangan adalah masyarakat yang sakit. Kita tidak boleh salahkan mana-mana pihak jika rating terus tinggi.

Sedangkan dalam realitinya semakin ramai kaum perempuan yang cerdik, berjaya, rela berkorban dan tidak semata-mata menjadi objek seks masyarakat.

Saya teringat dengan Khatijah Hasyim, banyak novelnya mengangkat kaum wanita ke tempat yang positif. Begitu juga filem-filem Datuk Sarimah yang cerdik memartabatkan kaum wanita. Cuba lihat cerita `Dia ibuku', `Detik 12 malam' dan `Sepi itu indah' (sekadar menyebut beberapa cerita).

Bila terlihat drama petang-petang, rasa sayu pula...


 

2 comments:

Dahlia said...

Setuju ngn abang jan. Sebab tu sy menjauhi drama Melayu psl jalan ceritanya bnyk yg sakit.

Dahlia said...

Setuju ngn abang jan. Sebab tu sy menjauhi drama Melayu psl jalan ceritanya bnyk yg sakit.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home