Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, May 3, 2016

Keputusan kawan saya untuk bercerai...

Kawan saya mengambil masa yang lama sebelum dia nekad bercerai. Sebabnya dia sangat percaya kehidupan seorang janda lapan kali susah berbanding dengan kehidupan seorang duda. Dan dia percaya sangat perempuan tidak tahan dengan kesusahan.

Saya banyak mendengar, tidak berkata apa-apa. Biarlah dia luah. Saya rela mendengarnya tanpa mempengaruhi pemikirannya. Cuma saya `kagum' dia ambil masa yang lama...setelah dihina bagai barulah dia yakin yang suaminya sudah tidak sayanginya, perlukannya lagi...

Orang perempuan jiwa raganya halus, banyak pertimbangan walaupun kadang-kadang pertimbangan mereka ambil masa yang lama....he he he. Katanya dia bimbang besarkan anak-anak tanpa suami... Saya terus je faham...

tapi kalau anak-anak dia selalu tengok dia didera oleh suaminya, tentu itu satu perkara yang tidak sihat juga... Entahlah saya tak berani nak beri pendapat.

Jangan pandai-pandai orang luar hendak buat penghakiman sebab dari pihak lelaki lain ceritanya dari pihak perempuan... Ya lah kan pembunuh pun tak rasa dia yang bersalah melakukan pembunuhan. sebab tu ada mahkamah bagai...

Buat pertama kalinya dalam sejarah hidup saya, saya tak masuk tangan nak memihak yang mana-mana walaupun biasanya saya dengar ia bermula daripada lelaki. Lelaki yang tak layak kawin tapi masyarakat `suruh' kawin... He he he.

Ya, memang saya hidup sorang dan tak `laku' tapi kadang-kadang saya tertanya-tanya juga...kawan-kawan saya ni belajar je kah yang mereka pandai...?



Image result for want to divorce my husband

No comments:

   

.

.

.