Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, December 7, 2015

Roti lawan nasi...

Sudah ramai kawan-kawan saya tahu saya sudah tidak makan nasi...

Pada suatu hari kawan saya bertanya saya ganti nasi dengan makanan apa? Saya jawab roti. Dan kemudiannya kawan saya kata samalah makan nasi dengan makan roti...kabohidrat tetap ada, kata kawan saya.

Saya tetap tidak percaya ianya sama.

Jumlah kaborhidrat dan kalori dalam nasi lebih banyak berbanding dalam roti. Saya merujuk kepada roti yang sihat tanpa campuran bahan lain seperti manisan atau buahan seperti kacang atau buah jabit. Saya rasa makan roti lebih baik.

Jumlah gula dalam nasi juga lebih banyak berbanding roti. Saya percaya apabila makan nasi kita akan jadi lebih malas, lesu dan letih. Malah jika makan lewat malam kita mungkin tertidor...he hee sayalah tu.  Ini kerana saya percaya gula yang banyak dalam nasi meningkatkan kadar darah kita bekerja. Jadi adalah baik saya bahan roti. He he he.

Saya bukanlah pakar pemakanan, saya pemakan. Namun saya percaya lemak dalam nasi juga jauh lebih banyak berbanding dalam roti. Maka kalau kita gemuk, tidak bijaklah kita terus makan nasi dengan banyaknya.

Dan yang paling saya sangat percaya serat dalam roti lebih banyak berbanding nasi. Dan serat ini sangat penting untuk melancarkan pencernaan kita.

Namun ini pendapat saya sahaja. Pendapat yang saya percaya... 


No comments:

   

.

.

.