Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, December 30, 2015

Adakah membaca akan membuatkan kita kaya?

Kita tidak boleh kata orang yang kuat membaca akan jadi kaya. Namun apabila kita memeriksa orang-orang kaya kita akan dapati tabiat mereka adalah membaca!

Membaca adalah penting untuk mencari ilmu supaya otak bergerak supaya dapat membentuk kehidupan. Membanding dan mencapai, menanan cita-cita. 


Image result for reading habit

Yang nyata membaca sama ada melalui buku atau media elektronik yang lain memberi kesan yang besar ke atas hidup manusia. 

Image result for reading habit


Rajin membaca dari peringkat awal membawa kepada kehidupan yang lebih senang dan tidak menyalahkan orang lain. Sebabnya yang membaca mendapat input dan memberi input.

Satu kajian yang telah dijalankan (saya tidak membaca kajian tersebut tetapi membaca hasil kanjinnya sahaja) menunjukan 88% orang kaya membaca setiap hari paling kurang setengah jam. Dan kajian ke atas orang miskin hanya 2% sahaja membaca lebih dari setengah jam sehari.

Manakala didapati 88% responden kaya suka membaca berbanding hanya 26% responden miskin suka membaca.

Image result for rich man reading book

No comments:

   

.

.

.