Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 28, 2015

Back to work after long holiday week...

Saya cuti panjang...seminggu (tujuh hari termasuk sabtu dan ahad).

Makna `cuti panjang' mungkin berbeza bagi berlaianan orang. Namun untuk kehidupan seperti saya ini, cuti seminggu sudah dikira cuti panjang. Teringat semasa bekerja sebagai guru, cutinya panjang. Bagi pensyarah, tiada cuti sebegitu. Hanya sejumlah cuti tahunan sahaja yang diberikan. Digunakan pada waktu yang sesuai. Digunakan sana sini...

Seingat saya sudah hampir 10 tahun saya tidak cuti melebihi tujuh hari, Sadis bunyinya.

Oleh kerana cuti semester pelajar bermula seminggu pada minggu lepas, saya ambil peluang bercuti juga selama seminggu. 

Saya boleh bangun lewat! bermalasan atas katil...(setelah tido lewat). Saya boleh berkebun dan balik kampung. Saya bukan lagi seorang pensyarah...

Saya manusia biasa yang adalah diri saya. Saya tidak terasa langsung saya adalah pensyarah, he he he.

Bila lama bercuti, nak dapatkan mood bekerja sukar. Namun saya harus mulai isnin dengan bijak:

Saya bangun lebih awal dan ke tempat kerja lebih awal. Bangun awal pada hari isnin membuatkan saya tidak kelam kabut menyalahkan hari `isnin'. Saya ada banyak waktu untuk mengatur perancangan dan apa yang harus saya buat. Tidaklah nanti stress sangat. Sebab hari isnin adalah hari yang paling banyak saya hadapi kuliah dan tutorial.

Dan hari isnin juga saya harus bersabar, dengar banyak lagu Kak Pah. He he he.



Image result for back to work after long weekend quotes

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home