Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, June 24, 2015

Puasa bersama emak, kelas malam dan hidup terkejar-kejar.

Image result for fasting month





1. Kali ini mak datang lagi menemani saya berpuasa. 

2. Emak tidak risaukan ayah yang ditinggalkan seorang. 

3. Mak beritahu banyak sebab mengapa beliau tergamak meninggalkan ayah seorang diri apabila saya melahirkan rasa kesian apabila ayah ditinggalkan begitu.

4. Emak beritahu kiri kanan rumah ada orang yang saling mengambil berat. Memang di kampung begitulah keadaannya. Bagai langit dengan bumi jika mahu dibandingkan dengan kehidupan kejiranan bandar. 

5. Dan ia dikukuhkan lagi sebelah rumah kami tinggal adik kandung ayah saya, yang di sutu ada gerai makanan.

6. Dan ayah saya izinkan mak saya menemani saya.

7. Saya suka bila emak datang, kami bukannya ada banyak masa lagi. Emak sudah 70 tahun. Walaupun ada kemungkinan putik  bunga yang gugur dulu tapi rolibnya, buah yang tualah gugur dulu.

8. Mak beritahu saya dia timbul kesian apabila melihat saya tidor di ruang tamu menjelang waktu berbuka.

9. Saya pernah dengar orang kata kalau kita nak tahu betapa besar kasih sayang kita kepada seseorang, tengoklah dia masa dia tidor. Apa perasaan yang kita rasa?.

10. Saya letih, tentulah saya tidor sekejap menjelang berbuka, Saya ada kelas pada pukul 8 malam.

11. Namun untuk bulan puasa ini saya mulakan kelas pada pukul 8.15 malam, niat saya biar pelajar boleh rehat dan segarkan badan sedikit.

12. Saya tidak mahu mereka terkejar-kejar sebab di akhir zaman orang yang terkejar-kejar sebenarnya adalah tidak lebih baiknya dari orang yang berjalan... Haa...ini falsafahdari nabi kita.

13. Saya beritahu mak jika mak tiada saya tidaklah berpuasa beria.

14. Maksud saya bila berbuka saya makan roti dan air milo sahaja. Saya tidak makan berhidang, kalau rajin beli nasi bungkus.

15. Tetapi mak saya tetap kesian sebab katanya tentu saya perlu siapkan meja makan juga. ambil piring segala.

16. Emak saya sangat sayangkan saya. 


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home