Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, June 30, 2015

56 Hari Tanpa Gaji

1. Saya dapat nasihat dari seorang kenalan yang amat bagus untuk diamati.

2. Katanya gaji pada bulan Jun dan Julai haruslah dimanfaatkan sebaiknya sebab untuk menunggu gaji berikutnya agak lama.

3. Kepada penjawat awam yang tidak menabong dari awal tahu atau dari tahun lepas, ia akan membawa kepada tekanan ekonomi yang kuat.

4. Saya sokong pernyataan tersebut.

5. Saya diam sahaja pada mulanya sebab tidak mahu bersuara. Dalam kedudukan saya ini, mereka memandang saya sebagai berada dalam kedudukan selesa dan `sedap cakap sahaja".

6. Namun mulut saya tidak dapat ditutup. Saya beritahu kalau kita menabung dari awal dan ikut cakap Oprah tentu tiga bulan tak dapat gaji pun kita masih boleh berbelanja sakan...

7. Namun kawan saya beritahu dalam situasi ekonomi sekarang mana boleh kita menabung kerana barang-barang mahal...

8. saya mulakan dengan teori menabung adalah perangai bukan sebab ekonomi semasa...

7. Adakah kita sudah benar-benar berhemat dalam berbelanja?.

8. Mahukah kita turunkan standard hidup kita sedikit buat seketika?

9. Dengan kata lain ubah perangai keluarga kita...

10. Menjelang raya tentu perbelanjaan akan meningkat. Kita yang tidak berduit tentu kena lebih berhati-hati...bimbang terbeli barang yang kita tak perlu sangat...

11. Semua orang ada peperangan dalam diri.

12. Pergi mari-pergi mari...susah itu adalah kerana sikap kita...




No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home