Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, December 18, 2012

Harum Dalam Kenangan - Datuk Sharifah Aini (1981 dan 2011)

 Cover depan

CD  Harum Dalam Kenangan ini saya beli dua keping sekaligus (takut hilang atau rosak) pada tahun lepas. Terdapat banyak lagu yang merdu didengar telinga saya antaranya bertajuk `Kenangan Indah (yang menyayat)'. Lagu ini mempunyai nilai sentimental yang ketara dalam menyusuri perjalanan hidup saya. Kehidupan saya yang terabai, difitnah, ditikambelakang dan dipersiakan ini seiring dengan makna yang tersirat dalam lirik lagu ini...(pulak dah). Kesakitan ini tidah pernah mahu padam, pada setiap hari saya berharap pada suatu hari nanti allah akan tunjukkan kebenarannya (walaupun hanya sehari...).

Penerbit album ini ialah seniman S. Atan, seorang yang bukan sahaja boleh mencipta lagu tetapi juga seorang pengubah lagu. Beza tu...gubah dan cipta. Ramai orang boleh mencipta lagu dan letak dalam youtube tetapi ramai orang tak mampu gubah lagu... Haaa. Bila gubah lagu biasanya hancur berkecai...lagu tersebut hilang irama asal. Saya paling tidak suka orang gubah lagu Tan Sri P Ramlee...(kalau tak menjadi, tetapi yang digubah untuk Datuk Sheila Majid saya boleh terima).


Album ini diterbitkan pada tahun 1981 oleh syarikat gergasi antarabangsa EMI (dah gulung tikar). Pada masa ini saya baru dalam darjah 5, jerawat tidak tumbuh lagi. Tengah giat kena paksa pergi tuisyen, hendak menduduki penilaian penilaian darjah lima. Pada masa tu ada peperiksaan khas bagi pelajar darjah lima. Pelik. 


Album ini banyak keistimewaannya. Dalam album ini terdapat lagu `Terbang Helang' (trek 1) yang pernah dimuatkan/dinyayikan oleh Khairil Johari Johar (yang nyanyi lagu raya - Sepasang Kurung Biru tu, ala yang time raya bila dengar rasa nak nangis tu.) yang juga merupakan penciptanya. Tetapi dalam satu temuramah di tv, beliau (Khairil Johari) sendiri mengaku lagu `Terbang Helang' tersebut tidak popular sehinggalah Kak Pah menyanyikannya dalam album Harum Dalam Kenangan ini, ianya terus meletup jadi lagu malarsegar. Nasib baik tidak meletop dalam stodio rakaman, (kalau tidak berbalut luka S. Atan dan Kak Pah. Kena masuk hospital gamaknya).

Bila saya hayati lirik lagu `Terbang Helang' tersebut sesuai sangat untuk orang politik. Pandai sungguh Kak Chah (Habsah Hassan) buat lirik (dalam album ini ada 3 lirik dari Kak Chah). Saya berharap orang politik boleh buat pedoman yang mana bahawasanya setinggi mana mereka naik akan jatuh juga akhirnya. Bila berada di puncak kuasa, jalankanlah tanggungjawab terhadap rakyat yang mengundi. Hidup 1Malaysia...(pulak dah).

Lagu `Seri Dewi Malam' juga dirakamkan semula oleh datuk dalam album ini. Lagu nyanyian seniwati Normadiah ini sudah menjadi `trade mark' Kak Pah. Selalu orang minta beliau menyanyi di mana-mana majlis persembahan termasuk untuk majlis koprat. Saya malaslah nak mengupas lagu ini sebab sampai ke subuh esok tidak akan ada habis... lagu ini juga menyimpan rahsia hidup saya... (baca dengan perasaan yang sedih seolah tiada bonos tahun ini...)

Begitu juga dengan lagu `Mawar Putih untuk Mama'. Saya yakin lagu sebegini 1000 tahun akan datang pun akan didengar kerana tema kasih seorang ibu sangatlah besar dan sejagat akan nilainya, tiada taranya.  Kekasih atau pasangan kita (kalau ada la pasangannya, kalau tak ada baca jealah atau perasan ada?) mungkin hanya mahukan/dambarkan seks dari kita atau perlindungan hidup. Tetapi tidak seorang ibu. Aduhai hiba pulak saya...

Pendek kata album ini banyak lagu-lagu malar segar Kak Pah. Apalah gunanya dapat banyak anugerah rata riti dan pengikhtirafan rata-riti jika lagu-lagunya popular masa tu jea, lepas anugerah terus senyap sunyi. Tetapi tidak Kak Pah, setiap album bukan dibuat setakat buat sahaja. Buktinya album ini dikeluarkan semula setelah 30 tahun kerana terbukti lagu-lagu dalam album ini ada isi... Haaa

Lagu-lagu dalam album ini betul-betul menjadi teman kepada kenangan dalam hidup saya...(yang menyayat)

Jan: Kucuba bunuh kenangan tetapi kenangan tidak mati, (kerana kenangan itu adalah aku), kucuba bunuh diriku tetapi aku tidak mati... (Kerana aku adalah kenangan itu). (pulak dah!...jangan marah).

1 comment:

PC kOKak™ said...

mungkin album Kak Pah paling best dekat 80an. terbaik!

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home