Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 17, 2012

Kita adalah pandangan orang...

Salam untuk para pembaca sekalian, selamat pagi. Semoga pagi isnin ini kita bersemangat menjalankan kerja. Pakai baju apa hari ini? Haa... Ada yang pakai baju baru tu... Bergaya sakan nampak, maklumlah hujung tahun banyak `sale', he he he.

Semasa kita berada di tempat kerja menguruskan kerja-kerji, kita tidak melihat diri kita, kita tidak melihat penampilan kita zahir batin. Paling tidak kita akan ke pantry atau ke bilik air untuk melihat diri kita, belek muka sekejap.  Saya juga ke bilik air jika mahu membetulkan tali pinggan saya, saiz pinggan saya memang sudah tak boleh dibetulkan dah, he he he. tetapi jangan kata orang buncit tak boleh bergaya. Haaa...

Kaum wanita pula 99.9% ada cermin di dalam beg tangannya. Namun cermin kecil tersebut hanya memaparkan wajah mereka. Cermin kecil tidak menampakan keseluruhan badan kita, apatah lagi penampilan kita dari segi emosi dan `soft skill'.

Penting ke penampilan diri? Memang penting selain kepuasan diri, kita adalah pandangan orang. Orang ramai melihat kita semasa kita bekerja. Dalam dunia perkerjaan saya, mungkin juga dunia kebanyakan daripada kita, penampilan memberi impak yang besar. 

Teringat saya semasa bekerja di Kolej Shahputra Pekan, ada seorang pensyarah perempuan yang bertubuh kecil tetapi kita tahu dia adalah pensyarah apabila melihatnya. Pakaian dan penampilan beliau adalah merupakan seorang pekerja, bukannya pelajar. Penampilan beliau memang nampak macam seorang pensyarah, bukannya tukang kebun.

Bercakap pasal tukang kebun, saya pernah diberitahu pelajar, mereka jumpa saya di bandar sedang naik motor, mereka beritahu penampilan saya makan tukang kebun. Memang tak sayang mulut mereka ni, he he he. Tetapi tentu perkara tersebut adalah betul, mereka ikhlas beritahu.

Penting ke pandangan orang? Saya berpendapat tentulah penting walaupun sebenarnya tidaklah kena-mengena sangat. Contohnya apakah kaitan kecemerlangan keputusan PMR sesebuah sekolah dengan pakaian guru-guru mereka. Tetapi pakaian adalah imej kita penampilan kita. Penampilan yang baik akan membuatkan pelajar rasa gembira, sayang dan hormat. Ini membuatkan mereka selesa dan bersemangat belajar. Kalau cikgu tidak kemas atau monyok macam ayam berak kapur, tentulah pelajar rasa semacam jea.

Jangan terperanjat ada orang yang disukai kerana penampilan yang dipaparkan walaupun sebenarnya beliau bukannya cantik/handsum mana pun. Haaa...

Jan: terkadang selekeh jea...he he he.


2 comments:

Adie Achim said...

Di kolej matrikulasi ramai kalangan pensyarah wanita yang penampilannya masih seperti gadis remaja. Manakala pelajar-pelajarnya pula bergaya sakan. Tu yang saya nampaklah.

Jankaulu said...

he he he...ya memang pelajar lebih bergaya berbanding pensyarah...

jangan terlebih gaya sudah.he he

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home