"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, December 4, 2012

Bintang Youtube yang low profile : Ajek Hassan

Semalam Adnan bertandang tidor di rumah saya. Dia ada beritahu bilik air rumah saya `besar', dia tidak pernah tengok bilik air sebesar itu. Saya tergelak dalam hati... Namun posting ini bukan pasal bilik air di rumah saya, ianya pasal Ajek Hassan. 

Adnan datang bertandang bawa dua keping CD yang dia bakar dari youtube. CD nyanyian Ajek Hassan.


Kata Adnan dengan set hometeater di rumah saya, suara Ajek Hassan akan kedengaran lebih sedap. Bila dipasang, saya dengar dengan teliti suara Ajek Hassan. Terus saya beri komen kepada Adnan.

Ajek Hassan sudah menjadi  bintang youtube. Sekarang ramai yang rakam nyanyi dan letak dalam youtube. Ada yang jadi terkenal namun ramai jugak yang kena maki sebab suara entah apa tetapi ngada jea lebih. Saya suka baca komen-komen penyoutube ni. Rasa nak tergelak. Kesian pun ada.

Namun suara Ajek Hassan ada sesuatu yang sedap didengar, ada getar suara yang agak istimewa. Malah dalam beberapa buah lagu, dia dapat nyanyikan dengan baik lebih baik daripada penyanyi asal. Ada lagu yang sedap didengar bila digubah iramanya dengan menggunakan gitar.

Saya ada juga berniat nak nyanyi dan letak dalam youtube, tetapi mengingatkan betapa tak merdunya suara saya, biarlah saya pendamkan sahaja. Saya akui suara saya tidak merdu didengar. Mungkin begitu hakikatnya... iaitu orang yang lawa suaranya tidak sedap, orang yang tidak lawa selalunya bersuara sedap. Saya akur dengan kententuan ini.

Jan: Tetapi suara Ajek Hassan merdu ditelinga saya.

No comments:

.