"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, December 31, 2012

HDK: Air mata Erra, kata-kata kasar Norman dan hati saya yang serba salah...

Minggu ini saya merasa aman. Kisah dapur minyak tanah telah selesai. Saya dapati tidak ada tindakan susulan yang dibuat oleh pihak asrama berkenaan membawa barang larangan ke asrama. Mungkin mereka gertak sahaja lebih, he he he. Saya juga telah berjaya menjual sweater baru saya dengan harga sebijik seperti yang saya beli.

Dan yang lebih penting saya sudah menyiapkan semua soalan tutorial mikroekonomi. Walaupun ada soalan yang saya gagal memahaminya 100%, saya buat juga. Dan kalau disuruh keluar ke hadapan kelas untuk menjawab dan menerangkannya, saya yakin saya boleh buat. Kalau salah jawapannya saya tidak akan dimarah, kalau tidak buat jea akan dimarah tutor...he he he

Tiba-tiba saya teringat temujanji saya dengan kawan rapat. Saya mesti cepat ke Falkulti Sains. Saya masukan semula roti ke dalam beg Dominat saya. Saya harap ikan sudah kenyang.

Kawan rapat saya ini sebenarnya telah memberi pesanan kepada kawan saya melalui kawan dia kepada kawan saya di asrama yang dia mahu berjumpa dengan saya, (dulu tak ada telefon bimbit, pakai mulut untuk sampaikan pesan `mulut ke mulut').

Bila berjumpa denganya, terus saya duduk di tangga fakulti sambil buka beg dan makan roti. Dia yang duduk di sebelah saya, tiba-tiba  menangis. Saya hampir tertelan lebihan roti yang saya sedang makan (roti lebihan ikan tadi). Terus saya capai air kotak saya. saya minum. Saya bimbang tersedak roti.

Saya jadi gelabah.

Sebenarnya, saya terlalu sibuk belajar, saya tidak perasan bahawa ada kawan-kawan perempuan yang minat kat saya. Mulanya saya memang tidak percaya. Lama-kelamaan barulah saya perasan. Perasan?

Pada tahun-tahun awal 90an, muka macam saya ni bukanlah ada `pasaran' sangat. Lainlah kalau muka macam Razizs Ismail atau Syed Sobri. Dan satu lagi saya selalu beranggapan siapalah yang hendakan saya. Naik motor pun takut. Saya juga tidak dapat fahami kalau ada orang minat kat saya sebab saya ni tiada apa-apa kelebihan. Ramai lagi kawan-kawan saya yang handsum dan baik-baik belaka. Yang tak handsum lagilah ramai, he he he.




Rabun ke mereka? Terdetik di hati saya...bila ada orang minat kat saya.

Saya lihat Erra (naman samaran, saya guna nama lain supaya kedudukan suaminya tidak tergugat apabila terbaca posting ini.) dia terusan menangis, saya jadi kesian. Macam mana nak cakap yea...?

Dalam gelabah tersebut saya beritahu kononnya saya sudah ada kekasih dari falkulti lain, tidaklah cantik mana tetapi baik budi bahasanya. Saja saya buat alasan sebab tak tahu nak menolak macam mana...He he he. Selepas saya `reka cerita', kawan perempuan saya tersebut senyap seketika. Lama kemudian dia berkata. Kata-kata yang membuatkan saya rasa nak terus lari daripadanya... Rasa nak galas semula beg Dominat saya dan terus larikan diri...larian pecut 100 meter.

" Saya tahu awak tak ada kekasih Man, saya tahu... Awak tipu. Awak reka cerita sahaja sebab awak tidak mahu terima saya. Saya tahu awak memang tidak sukakan saya..." Sambil dia sapu airmata dengan tudung labuhnya. Saya rasa kesian pulak tetapi saya lebih kesian kepada saya sebab rasa malu, ada pelajar lalu lalang. Nasib baik bukan di fakulti saya...

Saya yang tergaman memang tidak menyangka dia ada menaruh hati kat saya. Dalam pada itu saya berfikir dan termenung sekejap sambil ingati kisah lalu yang mana boleh menjadi petanda bahawa dia sukakan saya. Memang tidak ada kecuali sejak dia berkawan rapat dengan saya dia sudah tidak lagi galak mengutuk BN, dan ada kalanya dia juga menyuarakan hasrat hatinya untuk tidak lagi menyokong PAS.

Ayahnya penyokong kuat PAS dan ayah saya pula penyokong kuat UMNO. Mungkin dia ingat kalau dia masuk PAS, keluarga saya tidak akan terima? Tetapi tak kanlah sampai begitu sekali!.

" Ya memang begitu! Kau yang bodoh Man!" Kata kawan baik saya Norman (juga nama samaran, nama sebenar tidak sedap mana) dengan agak kasar. Saya terduduk sekali lagi. Kali ini saya terduduk di tangga Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran (falkulti saya).

Di anak-anak tangga inilah saya di marahi oleh Norman

" Kau saja yang tak perasan. Apa kau ingat dia saja-saja nak berkawan dengan kau? Aku tengok muka dia berseri dan bersinar setiap kali bila lihat muka kau Mang. Kau saja bodoh tak perasan" Kata kawan saya lagi. Sebenarnya saya ceritakan kejadian tadi sebaik sahaja saya jumpa Norman di tangga fakulti. Saya ceritakan bahawa Erra menangis-nangis luahkan perasaannya. (sebenarnya saya rapat dengan Erra untuk saya kenalkan kepada Norman sebab Norman tak ada kekasih. Tak pernah ada orang nak pun ke dia. Hati saya baik kan?...Haaa. Saya tak kisah kalau orang tak nak ke saya tapi saya kesian kawan baik saya tersebut, iaitu si Norman).  

" Kau ingat saja-saja jea ke dia nak berjalan kaki sebatu jauhnya sebab nak binding kertas kerja kau? Kau ingat saja-saja jea dia nak jumpa kau, antar kau ke bus stop bila setiap kau nak balik kampung? Kata Norman lagi penuh dramatik seperti dalam cerita Melayu kat TV3.

Saya hanya senyap. Demi allah saya tidak perasan sebab saya ramai kawan perempuan. Orang perempuan memang baik bila berkawan. Manalah saya tahu ada di antaranya minat kat saya. 

"Tetapi kalau minat pun janganlah sampai menangis.." Kata saya kepada kawan saya sebab dah tak tahu nak kata apa lagi.

" Kau memang bodoh Man dalam bab-bab kasih sayang dan cinta" Jawab kawan saya yang setahu saya memang tak ada orang minat kat dia sejak jejak kaki ke UM. Tak ada sorang pun...

" Kau ingat saja-saja jea dia beli sweater kau tu?".

Pertanyaan terakhir Norman tersebut itu benar-benar membuatkan saya rasa sedih... dan serba salah. Saya rasa nak tergolek berguling di tangga fakulti tersebut.

Bayangan wajah Erra bertudung labuh itu terus menerpa di ingatan saya... Rupanya minggu ini jiwa saya tak tenang jua... (nasib baik soalan tutorial mikroekonomi dah siap)

Jan: ... 

5 comments:

ziqa nuar said...

habis sir ngn erra tuhh contct lg x? huuu :))

myfreeminded said...

Wahhhh dasat lh penangan En. Sukiman masa belajar dedulu. (dulu hensem apa, dulu lah, masa body maintain). Hehe

sukiman said...

dah tak kontek... saya rasa lebih kurang 6 bulan kemudian dia bertunang (mungkin patah hati). lepas konvoi dia terus kawin...

tetapi saya tahu dia tak dapat lupakan saya...

sukiman said...

myfreeminded,

alah...he he he. kini masih ada lagi sisa-sisa handsum tu dalam 25%...

Kisah dulu-dulu kalau dikenang kelakar jugak. sedih pun ada...

sukiman said...

ya myfreeminded,
kadang sedih sangat...

.