"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, December 31, 2012

HDK: Kisah dapur minyak tanah

Romzie beritahu saya, dialah yang tolong ambilkan sweater saya kerana dia bimbang akan dicuri orang. Katanya dah ramai pelajar yang kehilangan barang di library. Dengan hati yang bengkak saya mengucapkan terima kasih. Saya tahu niat dia baik. Namun tidak pula saya ceritakan bahawasanya saya sudah beli yang baru. Saya mahu jaga hati dia. Biarlah hati saya, saya campakan ke longkang pun tak apa. He he he.

Petang itu saya singgah beli roti di kedai serbaneka. dan terus saya berjalan kaki ke tasik vasiti UM. Saya duduk lepak sorang diri sambil beri makan ke ikan dalam tasik. Saya carik-carikan roti dan lempar ke tasik. Berebut ikan talapia merah datang menyambar. Seronok sangat tengok.

Saya duduk sorang-sorang sambil dengar walkman. Banyak sangat yang saya kena fikir, antaranya pasal peperiksaan akhir semakin dekat dan juga dapur minyak tanah. Saya sudah menjawab semua soalan peperiksaan akhir pada penggal lepas. Namun pastilah soalan tersebut tidak akan keluar lagi?. Namun saya tetap menjawabnya. Pelik...

Saya juga rasa berdebar sebab petang semalan selepas saya bertemu dengan sweter lama saya dan hati terkilan, ada sport cek dilakukan di asrama. Bukan main lagi penyelia asrama yang gemuk itu marahkan saya apabila dia ternampak dapur minyak tanah ada di dapur. Memang saya adakalanya memasak. Saya juga ada pemasak nasi. He he he.

" Awak jangan main-main dengan saya!" Sambil mengcekek pinggannya (yang tak berapa ada/ramping). Saya memang tidak sukakan penyelia asrama tersebut sebab saya rasa dia selalu mengada-ngada dan tidak pernah senyum. Atau kalau jadi penyelia kena garang 24 jam? Suka sangat mencari kesalahan pelajar, memeng kerja dia kot.

Inilah contoh dapur minyak tanah (Penghargaan buat blog Kembaraminda7.blogspot.com)


" Kita kena antar ke dapur tu esok ke pejabat?" Tanya kawan saya. Saya memang disuruh untuk hantar dapur tersebut ke pejabat asrama dan mungkin akan dihukum. Tetapi peliknya saya berada di tepi tasik duduk layan blues dan ikan-ikan. He he he. Tension belul la penyelia asrama tersebut.

Tentulah saya dan kawan-kawan saya memasak. Nak ringankan beban berbelanja. Tak kanlah saja-saja kami gatal nak memasak. Pinjam duit JPA hanya RM16K sahaja untuk 4 penggal (4 tahun). Kira-kira RM4K sahaja setahun. Dan jangan kata masa tu barang sangat murah. Mahal juga adanya. Ditolak-tolak yuran dan asrama tinggal sikit sahaja. Dan bertambah mahal sebab bagi saya...(suka suka berbelanja, he he he)

" Tak kan lah nak hantar. Kalau dia nak sangat ambik la sendiri, he he he" saya buat lawak walaupun rasa bersalah ada tersemat dalam hati. Lagipun saya tentu akan rasa malu bila mengusung dapur itu ke pejabat lalu ikut blok pelajar perempuan. Lalu juga sikit belakang blok pelajar UIA.

Fikiran saya melayang-layang di tengah tasik tersebut. Saya teruskan juga memberi makan ikan-ikan tersebut. Dalam hati saya, saya nekad akan duduk di luar asrama tahun depan. Apa nak jadi-jadilah. Bukannya kawan-kawan saya kat asrama tidak baik. Ramai yang baik tetapi saya rasa tidak bebas dan selalu sahaja asrama buat mesyuarat. Lagi satu macam ada orang yang perhati pergerakan saya.

Namun saya harus rahsiakan kepada keluarga saya apabila saya tidak lagi duduk di asrama. Mesti mereka bimbang saya tidak pandai bawa diri... Dan memang biasanya saya tak pandai bawak diri...

Jan: He he he.

3 comments:

Adie Achim said...

Saya pernah duduk hostel dari form 1 - form 3. Saya memang sukar nak biaakan diri dengan asrama. Dan isu duit selalu juga timbul sebab saya suka belanja. Akhirnya saya pindah sekolah ke sekolah harin biasa. Hari paling mengembirakan ialah ponteng sekolah.. duduk rumah rehat2.

myfreeminded said...

Ok apa duk asrama. Lepas kawin sy sambung blajar kt U dan mmg mintak asrama. :)

sukiman said...

best jugak ponteng-ponteng ni, hehehe

.