"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, December 19, 2012

HDK: Saya dan pendakap gigi


Bahagian HDK (Harum Dalam Kenangan) kali ini akan membawa saya mengimbau kenangan semasa saya berstatus pemakai pendakat gigi. Mengimbau kenangan saya pada tahun 1992...

XXXX

Sebenarnya, sebentar tadi saya terlihat ada pelajar saya memakai pendakap gigi. Lantas saya teringat pula semasa menjadi mahasiswa di UM dulu saya juga pernah pakai pendakap gigi.

Saya memakainya bukanlah kerana gigi saya sangat tidak elok, tetapi untuk menyempurnakan senyuman saya. Kalau kita tersenyum riang tetapi gigi kita tidak tersusun rapi, tentulah markahnya tidak penuh.  Ingat, kita adalah pandangan orang. Haaa....


Gambar di atas adalah pada masa tahun ke dua saya di UM. Nasib baik saya simpan gambar ni. Ada lea kenangannya. Pada masa ini dagu saya masih lagi terbentuk dan saya masih berani pakai seluar jeans dengan baju masuk ke dalam.



Pakai pendakap gigi ini cerewet. Saya ingat lagi pada awalnya saya hanya makan bubur sahaja sebab keadaan gigi saya tertekan. Saya juga kena berus dengan teliti. Tetapi orang putih kata `beauty is pain' kan? Haa...


Gambar di atas: Saya berada di dalam bas Mini no 12, sempat lagi posing tu. He he he. 


Sekarang setiap kali saya ke klinik gigi, doktor gigi akan memuji gigi saya yang tersusun rapi. Dan saya juga tersenyum bila kawan-kawa beritahu gigi saya cantik.

Jan: Dan selepas itu rupanya...saya tersenyum dalam tangis yang merintih...

4 comments:

Adie Achim said...

Worth it kann..
Sy slalu berangan nak pakai pendakap gigi tapi akhirnya x jadi. Memikirkan kesakitan dan penjagaannnya..

sukiman said...

saya pakai 2 kali.

sekali semasa saya agak budak-budak...lepas tu gigi jadi tak tersusun semula...mungkin sebab saya membesar.

lepas tu pakai lagi sekali dan tersusun...

memang cerewet sebab ada besi-besi dalam mulut, pernah gusi dan bibir berdarah...

tapi sekarang say apuas hati

diana said...

Mungkin lps pkai yg 1st tu xgna retainer kot? Tu yg jd relapse sml..
Bgus ada ksedaran utk jga gg dr awal.. X mnyesal dkemudian hr..hehe.
Skrg braces da mcm jd fashion trend plak utk student.. Kdg2 ada gg yg xbyk mslh/trsusun elok pn nk pkai braces..

sukiman said...

memang benar diana, dah jadi trend...

.