"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, July 19, 2011

Recived: 03:18:28am

Semalam kawan baik saya, Adnan Abd Hamid tidor di rumah sewa saya. Menjelang malam, kami berborak panjang mengenai perubahan sosio-budaya manusia, daripada hubungan kekeluargaan hinggalah kepada yang lebih terperinci iaitu tuntutan Allah terhadap tanggugjawab suami-isteri dan anak-anak.

Kawan saya tersebut bersekolah beraliran agama, beliau juga cergas dalam aktiviti usrah-mengusrah. Saya mengambil kesempatan bertanyakan banyak hal, banyak jugak input yang saya dapat daripadanya. Saya juga banyak bercerita mengenai `fail' rumahtangga yang saya `pegang', termasuklah kes seorang suami yang hanya dapat seks sekali je sepanjang ramadhan...(sebab bini dia tak mau `main' bila bulan ramadhan).

Selepas itu saya ke kamar tidur, rasanya dalam pukul 1 pagi saya masuk kamar...

Tepat jam pukul 3.18 pagi (saya lihat jam di handphon), kawan baik saya Ron (Ronaldo, nama samaran. Tak kanlah nak letak nama sebanar sebab kisah celah kelambu orang tak baik kita sewenang blogkan. Lagipun kalau tulis nama sebenar orang mengenali tak kan percaya sebab keluarganya nampak harmonika sahaja...he he he).

Kawan saya sms beritahu sebenarnya isterinya dah 2 malam tak balik rumah. Isterinya balik ke rumah mertuanya. Sebelum ini pun ada masalah juga, dia kerap sms saya. Saya pun sudah jatuh kesian kepadanya. Bagi saya ia merupakan rintihan daripada seorang suami yang mempunyai iman tetapi sedang hebat diuji dengan ujian kritikal.

Ya allah saya mengantuk sangat sebab tadi saya kan tidur lewat. Saya memang begitu jika kawan bertandang, akan lewatlah tido sebab banyak perkara yang nak dibincangkan. Tapi saya kena layan dia baik-baik, saya tak nak dia hilang arah. Saya tahu dalam malam-malam (sebenarnya pagi kan?) begini dia tentu keseorangan....(sebenarnya saya pun keseorangan kan?).

Dalam smsnya dia tulis "BAik jgok ore xdok bini...jenero tido awal". (terjemahan "Untung orang tak beristeri, malam boleh tidor lena). Saya terpegun sekejap sebab kata-katanya tidak benar sama sekali. Saya tersinggung. Semua orang diduga sama ada kahwin atau tidak... diduga mengikut keupayaan masing-masing, bahagian masing-masing dari Allah SWT (rasanya inilah pertama kali guna perkataan Allah SWT dalam penulisan blog...).

Kita ni hak Allah SWT, dia boleh buat apa sahaja. Saya pun ada masalah sendiri, tak kan semuanya nak saya blogkan... Pernah tengah malam-malam (pagi) saya bangun termenung atas katil (tak kan bawah katil...he he) memikirkan dugaan hidup saya... Pernah ditipu RM. Pernah dihina, dikhianat. Pernah saya menitis air mata semasa pandu Myvi... Saya manusia biasa, bukan Dayang dan JJ sahaja insan biasa... Namun saya sedar kurnia allah SWT lebih besar daripada yang diduga, cuma saya yang lemah sesangat.

Saya rasa kesian dan bertanggungjawab pulak untuk melahirkan ketenteraman jiwa dalam dirinya. Saya membalas smsnya dengan berhati-hati, saya suruh dia banyak bersabar, kononnya tiadalah perkara yang lebih besar daripada bersabar. Saya juga forwod kan hadis-hadis yang saya dapat dari kawan saya yang kerja kat Bank Muamalat kepadanya (kawan saya ni sedang giat belajar agama sejak kerja di bank Muamalat).

Saya sms semua sms yang boleh buat dia tenang. Kawan saya ni kira orang masjid jugak, sembahyang lebat. Dia `beli' kalau hadis-hadis ni...he he he. Alhamdulilah...

Saya tidak mahu sentuh langsung mengenai isterinya kerana isterinya berpelajaran, bijak dan baik budi perketi. Malah kawan saya sendiri beberapa kali beritahu isterinya sangat baik. Agak sukar untuk saya kaji di mana punca segalanya... kecuali mungkin sebab satu perkara...(saya tak nak tulis kat sini..., biarlah sebab benda dah jadi).

Cuma saya bimbang apabila banyak kali kawan saya sms beritahu `lebih baik hidup sorang'... Daripada `fail' yang saya `pegang', bila lelaki/sisuami ada berkata begitu, biasanya akan berlakulah penceraian, tak lambat cepat, tak cepat lambat.

Saya tak nak dia hidup sorang! Saya rasa di dalam dunia ni lebih baiklah ada orang yang sayangi kita, jaga kita dan persembahkan seks untuk kita (kalau boleh setiapkali main ada sesuatu yang baru). Saya juga sms beritahu kasih sayang itu penting. Ada anak-anak itu adalah nikmat Allah SWT yang paling padat...(saya bersastera agama...).

Sebenarnya sebelum ini, saya ada berbincang/beritahu adik perempuan saya mengenai masalah rumahtangga kawan saya ini. Bukan apa, orang yang telah kahwin mungkin lebih tahu hal-hal sewaktu dengannya...(atau lebih tak tahu?). Dalam kes ini adik perempuan saya beritahu ada kemungkinan kawan lelaki saya tu mahu kembali hidup solo sebab tengok gaya hidup saya yang kelihatan senang dan gembira sokmo... [Saya terkedu sekejap sebab kalau saya susah pun tak kan saya nak pamir kepada orang, ni bukan drama swasta Astro dan saya bukanlah bintang airmata, kalau boleh biarlah Allah SWT saja melihat tetesan air mata ini...(pulak dah)]. * Baca dengan nada yang sedih paragraph di atas.

Saya terus sms dia beritahu yang hidup sorang pun kadang-kadang korap, sunyi dan boring. janganlah bercerai, Allah SWT tetap menguji kalau hidup sorang pun. Saya sms kawan saya: " Hidup sorang dan tak ada orang sayang adalah juga satu kekurangan besar...".

Kawan saya balas balik sms saya, smsnya tertulis:

"ASAL TUHAN SAYANG...lebih dr cukup doh " (terjemahan `Bila tuhan menyanyangi kita, itu sudah mencukupi).

Jan: ...4.30 pagi baru saya sambung tidor saya...

1 comment:

Abah Mui'zz said...

Untuk lelaki, bila jadi hal2 macam itu, mmg akan terpikir untuk berpisah. Tgk tahap iman la sebenarnya, dan tgk sehebat mana setan dok menghasut. Tapi bila keadaan kembali pulih, kompem dia akan pikir, "mujur juga aku tak berpisah betul2, kalau tak bodohnya aku."

.