"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, July 28, 2011

Basuh kereta







Saya bukannya seorang lelaki pengkereta. Saya bukan manusia kereta. Saya mungkin lebih kepada manusia pasu atau tumbuhan. Saya tidak titikberatkan sangat hal kereta. Kereta saya sebenarnya dah ada 2 kecederaan ringan. Kepek (kesan kena langgar), ia boleh baiki dalam anggaran RM400 (kata taukeh Cina). Dalam hati saya kata `baik aku beli karpet atau pasu'.


Memelihara kereta sangat susah. Seperti pakaian, kita juga kena basuhnya. Kita mungkin ada mesen basuh pakaian di rumah tetapi tidak mampu nak beli mesen basuh kereta. Namun saya tak kisah jika kereta saya kotor kecuali kalau kawan-kawan nak tumpang. Dan hal ini memang jarang berlaku mereka tumpang. Dan sebenarnya saya tak malu sangat sebab saya dapati kereta kawan-kawan saya, bukan sahaja macam tong sampah tetapi muntah anak pun ada! he he he.


Namun posting ini bukan pasal kebersihan kereta orang yang dah kawin dan ada anak kecil tetapi perihal basuh kereta. Saya basuh kereta apabila saya rasa kereta tersebut terlalu kotor. Saya tidak basuh seminggu sekali atau sebulan sekali, saya basuh ikut tahap kekotoran.


Saya hantar kat kedai bila saya rasa kereta saya kotor. Dan sebenarnya pernah saya cuba membasuh kereta sekali, he he he. Kalau nak basuh kereta cerewet sangat. Saya kena pakai T'shit, pakai topi dan seluar pendek (biar seksi sikit). Apa kata jiran kan?. Saya juga kena ambil baldi, getah paip, syampoo, kain dan berus yang bersesuaian. Saya juga letakan kerusi dekat kerata untuk letak secawan nescafee panas. Saya juga kena ada earphone untuk dengan lagu. Pemilihan lagu ketika nak basuh kereta juga kena `kena', janganlah pulak lagu raya sedangkan ramadhan tak jelma lagi. Susahkan, maka saya ambil keputusan untuk seumur hidup, basuh kereta adalah suatu yang cerewet, sebab itu ada kedai untuk basuh kereta. lagipun saya tak pandai nak basuh kereta dengan bersih.

Saya kena hantar kedai, tempat yang saya biasa basuh kereta, dia ambik RM14 sahaja untuk kereta Myvi saya.


Dalam hati kecil, saya tidak suka pergi ke kedai kerana saya malas nak menunggu. Saya juga seperti Ella dan Rossa, tak suka menunggu `ku menunggu, ku menunggu'. Entah kenapa walaupun ada juga kebaikan menunggu. Mungkin tempat menunggu ala kadar sahaja, tak ada jual air atau nasik lemak, air nescafe. Bukannya saya nak free, saya mampu.


Namun dah lama saya rasa lega, sejak tahun lepas saya rasa `hai senangnya dalam hati...' sebab saya hanya perlu sms dan pembasuhan kereta dibuat di rumah saya sepenuhnya. Biasanya malamlah saya sms supaya datang sebab siang saya banyak hal nak buat.


Jan: Mak saya pernah kata " Hidup ni penuh rahmat, abang je tak nampak"

2 comments:

Que Nealy said...

en sukiman...bsuh keta kt hway, yg kat lori parking byk tu lg muroh...rm10 je...bersih licin lg...siap sembur pewangi dlm kete...hhe...blh la cube...

sukiman said...

thanks Que Nealy

.