Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, July 1, 2011

Ahli politik, politik guru dan politik pelajar...

" Kalau gitu, janganlah balik rumah. Duduk sekolah je sampai petang belang tunggu latihan, boleh study" Kata cikgu sukan saya yang tak handsum.




Saya bukan apa. Saya cuba buat cikgu saya faham yang daripada rumah saya nak ke cabang jalan lebih kurang 2 km. Saya kena jalan kaki ke cabang jalan kalau nak ke sekolah petang, bas awam tak masuk ke jalan rumah saya.





Saya rela jalan kaki kalau untuk kelas tambahan waktu petang, saya rela sampai basah underware demi kelas tambahan atau beli album (dulu kaset) Kak Pah tetapi kalau semata untuk latihan sukan saya malas. Lagipun besar sangat ke bersukan ni? he he he.





Guru besar juga marah, kata guru besar "Kalau tak nak bersukan pergi sekolah di Singapore. Di Malaysia pelajar kena bersukan, itu dasar kerajaan kita!". Saya diam je pada masa tersebut sambil berfikir "ala susah pulak kena buat paspok". He he he. Guru besar tersebut garang macam rimau, dia pernah panggil kawan saya `iblis'. Tapi guru besar tersebut sudah mati, semoga allah mencucuri rahmat dan menempatkannya di tempat yang bersesuaian, he he he.





Saya tahu sangat taktik-taktik cikgu kat Malaysia ni. Awal tahu mereka tergedek-gedek berbaik dengan pelajar yang aktif/pandai sukan (yang berkebetulan pula ramai lemah dalam pelajaran). Dan pabila musim sukan habis (biasanya dalam bulan april), mereka mulalah tergedek-gedek berbaik dengan pelajar cerdik (yang berkebetulan ramai lemah dalam sukan) yang berpontensi besar dalam pelajaran untuk harumkan nama sekolah...) Politik betul kaum guru ni, he he he.





Jan: Teringat kenangan pahit ketika acara merentas desa...! (tapi kini antara yang termanis...he he he)

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home